Dag 17-24 Kusten

Efter Samburu väntade en lång bilresa tillbaka till Nairobi där vi stannade en natt på Wildbeest camp. Dagen efter åkte vi propellerplan till kusten, och den resan tyckte jag var jobbig eftersom jag är flygrädd, som tur var var planet vi åkte med fräscht och relativt stort. När vi hade kommit fram till kusten väntade en dag vid poolen och stranden samt några PBL:möten. På onsdagen åkte vi till ett marinreservat där vi snorklade, fick se delfiner, åt krabba, fick lyssna på kenyansk musik och fick rundvandring i en by. Definitivt en av de bästa dagarna på resan! Om man ville fick man även en möjlighet att testa på att dyka. På torsdagen åkte vi till en mangroveskog och åkte båt runt där, det var kul att se ett av de ekosystem som har varit uppe på tapeten de senaste åren och som är så väldigt viktigt. Vi besökte även ett forskningscentrum i byn som låg i anslutning till mangroveskogen, och när vi gick tillbaka till bussen på kvällen var det flera barn ute som vi pratade med.

På fredagen åt vi i grottrestaurang, och efter det gick vi till en nattklubb som låg precis vid stranden. Det var en väldigt mysig kväll med dans på stranden och allsång i bussen på väg hem. Lördagen var vår sista dag i Kenya, och den spenderade de flesta vid poolen eller på stranden. På kvällen bjöds det på hummerfrossa och den avslutades med ett poolparty som hade inslag av melodifestivalfinalen. Jag sov ca 4h den natten eftersom vi skulle upp relativt tidigt nästa dag och åka till Mombasa där flyget hem skulle gå ifrån. I Mombasa hann vi med lite souvenirshopping innan vi åt lunch och begav oss mot flygplatsen. Sedan var vår resa i Kenya tragiskt nog över. Resan var en av de bästa saker jag gjort i hela mitt liv. Så om ni känner att ni har råd och är intresserade av bevarandebiologi så åk! Det kommer bli tufft, men stunderna då man ser de vilda djuren, får prata med forskare, dansa med sina vänner på en strand och snorkla bland delfiner överträffar de jobbiga stunderna.

Såhär bodde vi vid kusten, så fint och vi som bodde på loftet fick besök av apor då de gick in i vårt rum

Mangroveskogen

Om ni har några frågor om resan så är det bara att ställa de så ska jag svara så gott jag kan!