Dag 9-10 Mpala

Dag 9 började med att vi åkte ut för att vandra uppför ett litet berg, det var en väldigt taggig klättring (det var tur man hade långbyxor) och vi fick höra att det kunde finnas giftiga ormar längs vägen. Som tur tog vi oss upp utan att träffa på någon orm, vi var bara väldigt varma. Men klättringen var så värt det, då det var så fin utsikt där uppe! Sedan var det dags för lunch, och efter lunchen var det ett par föreläsningar från doktorander som skrev om olika fågelarter och deras beteenden. En skrev om hur pärlhöns tar olika beslut. De var väldigt intressanta att lyssna på, tyvärr var det även väldigt varm och väldigt mycket flugor. När vi var klara där åkte vi vidare till ett ”fritids/skola” där eleverna pratar om bevarande. Mannen som var med oss där berättade om ett projekt de hade om att använda skalbaggar för invasiva kaktusar som har spridit sig i området. Efter det åkte vi och tittade på kameler, innan vi åkte hem för att äta middag och sova. Återigen fick vi sova i tält men dessa var större och hade sängar i sig.

Dagen efter var sista dagen på Mpala. Den började med att vi åkte upp till forskningscentret för att gå runt i laboratorierna, i deras bibliotek och kontor samt för att höra om fler projekt de har där, som bland annat inkluderade grevy zebror som det fanns väldigt många av i just det området. Innan vi åkte därifrån passade vi på att åka inom ett område där de hade forskat på hur kontrollerade bränder och olika djurslag påverkar ekosystemet. Då råkade det även ramla ner myrbo i en bil. Det blev en stunds panik och vi i de andra bilarna undrade varför de skrek så högt, men det lugnade ner sig när de hade fått ut de flesta av myrorna. Sedan tog vi farväl av de trevliga människorna på forskningscentret och åkte vidare mot Nanyuki (vilket det skrivs mer om i ett annat inlägg).

Mount Kenya i bakgrunden   En bild på grevy zebra och vanlig zebra, grevy zebran har mycket fler och smalare ränder samt större öron

Skolan vi besökte