Dag 3-5 Naivasha/Nanyuki

Första heldagen i Naivasha delade vi upp oss i olika grupper då vi skulle göra olika aktiveteter. Min grupp började med att åka till ett hotell där det fanns vilda djur i deras trädgård. Så vi satt med varsin dricka i trädgården och tittade på djur. Efter det var det dags att åka båt på Naivasha sjön, där fick vi se flodhästar, och en mängd olika fåglar. Sedan var det dags för lunch vilket vi åt på campet, och när alla var mätta åkte min grupp ut för att rida. Detta var en av de häftigaste upplevelserna på hela resan, vi red runt bland vilda djur och eftersom vi satt på hästarna kom vi väldigt nära bland annat giraffer och zebror. Efter en dag med många utflyktsmål var det väldigt gott med middag, och på kvällen fick vi syn på ännu fler flodhästar precis bredvid campet innan vi gick och la oss.

Andra dagen var en riktig idrottsdag. Den började med att vi gick 8 km in i Hell’s gate, vilken är en nationalpark. Ännu en gång kom vi väldigt nära måvilda djur då de stod och betade i gräset precis bredvid gångvägen (det fanns inga lejon, elefanter eller dylikt i parken så det var därför vi kunde gå där). När vi hade gått på ett bra tag kom vi fram till en uppdukad lunch, och efter det var det dags att gå (klättra) i en revin. Ännu en väldigt rolig upplevelse på resan, vi fick klättra i rep, hala oss nerför stenar och hoppa ner i en å. När man kom hem på kvällen var man väldigt smutsig av allt damm, och väldigt trött.

Sista dagen i Naivasha åkte vi till en anläggning där de ”avlade” fra m nya rosor. Vi fick se många fina blommor och det pratades om hur jobbförhållandena ser ut i Kenya. Sedan var det dags att lämna Naivasha och åka en lång bussresa vidare till Nanyuki. Vi stannade på vägen och åt lunch samt köpte färsk mango för 2kr/st (!!) och när vi kom fram var det till ett hotell som såg ut som ett fängelse. På kvällen gick vi ut och åt middag på en lite finare restaurang, pizzan de hade där var magisk. Sedan blev det en natts sömn i en riktig säng.

En blandad kompott från hotellet, båtturen och Hell’s gate