Spexigt värre

På ULLS (Ultuna stundentkår) finns det en hel del olika utskott, och ett av de är spexkomittén. Varje år planerar det utskottet ett spex, och det är enligt mig en av de roligaste händelserna under året. När jag kom till SLU hade jag ingen aning om vad ett spex var, men man kan förklara det som en ”parodi/rolig version” av kända sagor med inslag av sång och dans. Dessutom får publiken ropa ut ”prata finska/gör allt baklänges” osv, och sedan ska de på scenen följa dessa direktiv. Resultatet blir väldigt roligt. I år heter spexet ”Per Olsson i underlandet eller tjärleken övervinner allt eller dejtrix”. Jag kommer tyvärr inte kunna se föreställningen i år eftersom jag är i Kenya då.

Förra året var jag dock med som dansare i spexet och det är en av de roligaste sakerna jag har gjort på skolan. Jag träffade nya härliga människor, vi skrattade väldigt mycket och det var en fin gemenskap man kände med de andra som deltog i spexet såsom skådespelare, trivsel, PR och kostym. Det finns alltså något för alla att delta i! Eftersom jag älskar att dansa så var det förstås väldigt kul att få göra det också. Vårt spex hette ”Harriet och mjölkrelikerna” och var alltså baserad på Harry Potter, och vi dansare var med som elever och zombiekor. Förutom att vara med på scenen eller i kulisserna får man även gå på en spexpubrunda, och vara med på 2 sittningar och en pub. Så om ni vill göra något roligt utanför studierna så kan jag varmt rekommendera att gå med i spexet, eller bara gå på föreställningarna, ni kommer få ett gott skratt vilket som! Det finns även vissa nationer som sätter upp spex, så där kan man också vara med.

Spexdansarna förra året, jag vet inte var den skånska flaggan kom ifrån… Tyvärr lyckades jag inte ladda upp fler bilder, men om ni vill se mer från spexet kan ni kika in på deras instagram ”ultunaspexet”