Jullov

Det var ett tag sen jag skrev senast, och det är på grund av att jag har varit i Skåne sen den 13 december. Vi redovisade vårt metodikarbete den 13 december, och sen har vi haft schemafria dagar så vi har kunnat skriva på vår hemtenta som vi fick ut samma dag. I metodikarbetet gjorde vår grupp ett förslag på en studie på hur man kan se depression hos hästar, och diskuterade de svårigheter som fanns med studien. Under våra schemafriadagar har jag och Isabelle även gjort klart vår projektarbete och väglett ettorna med sitt projektarbete.

Förutom att ha gjort en massa skolarbete har jag även hunnit träffa familj och släkt, träffat mina gamla vänner ifrån Skåne, firat jul 4 gånger  och idag ska jag fira nyår hos min kusin i Malmö. Jag kommer bli kvar i Skåne tills den 6 januari, sedan är det bara några dagar kvar av etologi 2 kursen innan bevarandebiologikursen börjar! Hoppas ni får ett bra nyår!

Lite snö kom det innan julafton, men på julafton var det tyvärr 7 grader varmt…

Jultomten kom och hälsade på

Och det bästa med att komma hem: få mysa med alla katter

1. Hej!
    Så intressant att läsa din blogg eftersom jag själv funderar på att läsa just ”Etologi och Djurskydd” vid SLU. Jag undrar dock vad som är skillnaden på att läsa ett biologi program och att läsa Etologi och djurskydd. Om jag har förstått det rätt kan man få en kandidat inom biolog genom denna utbildningen också eller har jag förstått fel? Har försökt googla mig till svaret men det gick sådär, tänker att det kanske lättare att få ett bra svar från någon som faktiskt läser på programmet.

Tack på förhand
    Sofia

1. Hej!
      Det är en bra fråga. Jag antar att skillnaden gentemot ett annat biologi program är att vi läser mycket mer om djur, och att andra innehåller mer kemi och matte, även om det har tillkommit mer av dessa ämnen i det nya ramschemat. Det har ändrats lite från när vi började så de klasser som började efter vår tar en husdjurskandidat, men det senaste jag hörde var att det även ska gå att ta ut en biologiexamen! Exakt hur det fungerar praktiskt vet jag inte, men om du vill få mer information kan jag försöka höra mig för med lärarna på programmet.

Hoppas svaret hjälpte dig!
      Louise