Minigolf & etikdag

Förra helgen kom min pojkvän Philip upp till mig från Skåne. Han stannade från fredag – tisdag, så vi hann göra lite saker tillsammans. Vi var bland annat och åt lunch och spelade minigolf på Latitude 59 här i Uppsala. De hade en inomhusbana, vilket är perfekt om man vill spela på vintern, och de hade även bowling, laserdome och shuffleboard. Vi var även på stan en sväng, myste framför olika serier och filmer och tog igen den tiden som man missar när man bor 60 mil från varandra.

I onsdags var jag i skolan hela dagen. Morgonen började med att vi hade PBL möte och gjorde klart ett fall om transport av kycklingar och påbörjade fall 6 som handlar om saker man vill förbättra i slakterier. Efter lunchen hade vi en etikdag för att fira djurens dag. Vi har haft den i 3år nu och i år handlade den om just etik, om hur människor ser på djur och lite om den svenska djurskyddslagen. Efter vi hade haft 2 föreläsningar fick vi gå och sätta oss i olika grupper och diskutera olika frågor. På den här dagen bjuds även andra program som är inriktade på djur in, så i år fanns där bland annat två klasser med hippologer. Det var stora frågor som bland annat handlade om synen på olika djurslag och hur man kan förbättra synen på djur hos allmänheten. Trots stora frågor blev det ändå bra diskussioner och det är speciellt intressant när man får höra om hur elever från andra program tänker.

Latitude 59

På djurens dag firades även kanelbullens dag så det stods och delade ut gratis kanelbullar och kaffe, och sedan fick vi även en chokladboll och kaffe efter etikföreläsningarna så det blev mycket fika den dagen!