Djurmiljö – 15 hp

Igår hade jag kursintroduktion för djurmiljö, så nu kan jag berätta lite mer om vad som kommer hända i den här kursen! Dock vill jag påpeka att vårt ramschema inte är samma för de som är antagna år 2016 och senare. Om jag har förstått rätt så skiljer sig kurserna mest åt under år 1 och 2, och år 3 ser ungefär likadant ut. Men det kan ändå hända att kursernas innehåll har ändrats något för att anpassas till det nya systemet.

Djurmiljö kursen behandlar bland annat hur olika miljöer (tex en bullrig miljö) och hur klimat påverkar djurens hälsa och beteende, hur internationella myndigheter arbetar samt påverkar djurhållning, och hur olika djurhållningssystem ser ut i världen. Denna kurs är mest inriktad på produktionsdjur, dock kommer vi prata lite om andra djurslag också. Vi har många PBL:fall som ska in (PBL = problembaserat lärande, ska göra ett separat inlägg om vad det innebär). Vi ska även lämna in 2 abstract och de ska vara skrivna på engelska, och vi ska ha en redovisning inför helklass. Det är första gången som vi ska redovisa i helklass, samt skriver något på engelska på programmet, och detta ser jag som två utmaningar (blir alltid så nervös när jag ska redovisa) men jag tycker det är en bra träning! Tillsist ska vi skriva en hemtenta. Det kommer bli mycket att göra i kursen, och kursledaren Lisa sa att det är en kurs där man behöver ta mycket eget ansvar, men jag känner mig utvilad efter sommaren så det känns faktiskt bara roligt att vara igång igen!

Nu när det fortfarande är någorlunda varmt så cyklar jag till skolan och även om jag tycker det är jobbigt (har ingen bra kondis) så är det en väldigt fin väg! 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *