En kort presentation av mig själv

Mitt namn är Louise, och jag är född i september 1996, alltså fyller jag snart 21 år. Jag går på programmet Etologi och djurskydd på SLU i Uppsala och jag ska börja mitt tredje, och därmed sista år. Ursprungligen kommer jag från en liten stad som ligger i Skåne, men jag flyttade direkt till Uppsala efter jag hade tagit studenten. Flytten till Uppsala har varit ett av mina bästa beslut i livet.

Jag har, kanske inte så förvånande, ett stort intresse för djur, och det har jag haft ända sedan jag var liten. Jag och min familj har bland annat haft dvärghamstrar och kanin. Just nu har jag en katt som heter Elsa, dock bor hon i Skåne hos min mamma och mina bröder. Förutom djur så gillar jag att umgås med vänner, dansa (var bland annat med som dansare i SLU:s spex i våras), resa och jag läser gärna en bok eller två. När jag får tillfälle fotograferar jag också.

I den här bloggen hade jag tänkt skriva om hur det är att läsa etologi och djurskyddsprogrammet, om hur Uppsala är som stad och vad studentlivet har att erbjuda. Förhoppningsvis kommer det inspirera er som läser denna bloggen om framtida studier. Om ni har några frågor är det bara att kommentera så ska jag svara så gott jag kan!

Just nu har jag fortfarande sommarlov, men jag kommer tillbaka för att skriva när skolan startar den 28 augusti, ni får ha det så bra tills dess!

En tiger som jag tog kort på när vi var på ett av våra studiebesök på Parken zoo, även den bilden som jag har valt som omslagsbild längst upp

Min katt Elsa

Några av mina vänner från programmet (jag, Amanda, Vera och Isabelle) då vi åt mat i Uppsalas stadspark

Och tillsist en bild på mig!

3 kommentarer

1. Hej! Lite som i din beskrivning så kommer jag också från Skåne, har ett stort intresse för djur, främst sällskapsdjur ända sen barnsben. Jag har sen gymnasiet (där jag läste naturbruk:djurvård) varir intresserad av Etologi och Djurskydd utbildningen, och efter att ha läst upp de naturvetenskapliga ämnena så började läsa Biologi i Lund men jag dras fortfarande till Etologi och Djurskydds utbildningen i Uppsala.. Men jag är osäker om det är rätt beslut att ansöka och lämna allt i Skåne för att flytta upp dit (om jag nu kommer in, kan till lägga att jag ansökte till Husdjursagronom iår men tackade nej eftersom jag inte kände att det var rätt!). Anledningen till att jag tvekar med att flytta upp till Uppsala är att jag har det senaste halvåret fått en helt ny syn på djurs liv. Jag lever som vegetarian nu och försöker att leva så veganskt som möjligt. Därför är jag rädd för att utbildningen ska kanske inte hålla sig till mina värderingar och jag vill inte offra med att flytta upp och sen efter ett halvår/år ångra mig. Då jag har två katter och en hund och mina föräldrar bor knappt i Sverige, har vänner och pojkvän i Skåne, så därför känns detta beslut extra svårt för mig. Så min fråga är: Tycker du att utbildningen passar även för en vegan eller kommer det bli för stora konflikter mellan det olika värderingarna?
    Tack i förhand! Mvh Melissa

1. Hej! Kul att du funderar på att läsa etologi och djurskydd!
      Jag ser inte något problem med att vara vegan och läsa den här utbildningen. Det är en del i min klass som är det, och det är några som har blivit det under utbildningens gång. Vi diskuterar och läser en del om hur lantbruksdjur har det ute i verkligheten så det kan vara bra att vara beredd på att man kommer få höra och se saker som man själv inte tycker är okej. Men man behöver absolut inte tycka att det man läser/ser är rätt! En del av programmet är just att vi ska lära oss hur man kan göra djurens situation bättre och då kan det vara bra att se med kritiska ögon på djurhållningen. Däremot tror jag även att det är bra att ha ett öppet sinne. Om det är själva slakten du tänker på är det något vi bara läser om i trean, och det är till för att vi ska veta hur det går till för djuren innan slakt, och som sagt för att vi ska kunna tänka ut hur man kan göra den situationen bättre. Jag vet att det är väldigt långt att åka, men om du hade haft tid och lust är ett tips att åka upp hit och följa med en person som går på programmet en hel dag för att lära dig ännu mer om programmet. Om du vill läsa ännu mer om sällskapsdjur finns det annars ett nytt program på SLU som heter Sport- och sällskapsdjur som du kan kika på (vi läser då både om sällskapsdjur, lantbruksdjur och vilda djur).
      Hoppas att det här svaret hjälpte dig att klura ut några frågetecken och om du undrar något annat är det bara att höra av dig igen!
      Mvh Louise.