Författarskap som valuta – utnyttjade doktorander, hedersförfattarskap och publiceringstraditioner

Publicerat den

I dagens UNT skriver Tobias Otterbring från universitetslärarförbundets doktorandförening (SDF) om hur doktorander inte får lära sig tillräckligt om publiceringsetik, och att även deras handledare kan för lite. Otterbring nämner att doktorandföreningens representanter har erfarenhet av

…välmeriterade forskare som ”tränger sig före” doktorander i författarordningen, yngre forskare som raderas från författarlistor till förmån för professorer och docenter, och ”hedersförfattare” som i praktiken inte har gjort någonting, men som ändå får stå som medförfattare i egenskap av position, akademisk titel eller tidigare meriter.

I ärlighetens namn ska man betona att det motsatta också kan inträffa. En doktorand kanske står som huvudförfattare på en artikel som handledaren i stor utsträckning skrivit.

Författarskap är som synes viktigt. Det beror främst på hur vetenskapssamhällets metoder för utvärdering fungerar. När en forskare söker en tjänst eller ansöker om pengar från forskningsråd och liknande finansiärer bedöms hon i stor utsträckning efter hur mycket hon publicerat och i vilken tidskrift. Tidskrifter som Science och Nature är finare än de flesta andra, medan publikationer på svenska knappt räknas alls. Publikationer och citeringar är alltså de viktigaste byggstenarna i en vetenskaplig karriär, och därför vetenskaplig hårdvaluta. Och de blir allt viktigare – många lärosäten, inklusive SLU, använder sig delvis av bibliometriska mått som underlag för resursfördelning. I korthet innebär det att ju mer en institutions forskare publicerat, desto mer pengar får institutionen.

Många tidskrifter har en policy för författarskap. Den mest kända är den som formulerats i form av de så kallade Vancouverreglerna, som Otterbring nämner. Vancouverreglerna säger ungefär att för att kvalificera sig som medförfattare ska man ha lämnat betydande bidrag både i den vetenskapliga processen och i skrivprocessen. Det räcker alltså inte att ha diskat provrören på laboratorier eller rättat stavfel i artikelmanus. Dessutom ska man godkänna den slutgiltiga textversionen för publicering.

Det här är dock inga regler som är ristade i sten, och praxis skiljer sig ofta från Vancouverreglernas förmenta ideal. Två saker bör man särskilt tänka på:

För det första skiljer sig publiceringstraditionerna högst påtagligt mellan olika fält. Humanister och samhällsvetare skriver oftare monografier än vad naturvetarna gör. I naturvetenskaperna är tidskriftsartikeln den helt dominerande publiceringsformen. Det är också mycket vanligt att humanister skriver artiklar som ensam författare, medan författarlistan i naturvetenskapliga artiklar återspeglar lagarbetet bakom. (Det finns en del avarter: artiklar med flera hundra “författare” har förekommit.) Den ena traditionen är inte bättre än den andra, men man måste vara medveten om skillnaderna. De kan ställa till problem, inte minst när man arbetar tvärvetenskapligt. En kollega sa en gång lite tillspetsat att om en humanist skriver artiklar tillsammans med andra, tror hennes kollegor att hon inte kan arbeta självständigt, medan om en naturvetare skriver artiklar ensam, tror kollegorna att hon är omöjlig att samarbeta med.

För det andra skiftar praxis mycket mellan olika institutoner, lärosäten och länder. Det som är etablerad sanning på den egna institutionen kanske kan vara ett dåligt skämt på granninstitutionen. Ett exempel är just författarordningen, som Otterbring tar upp. Det är relativt väl etablerat att första namnet i författarlistan är den som gjort mest. Men är andranamnet den som gjort näst mest? Här varierar uppfattningarna. Och den som står sist? I vissa fall tolkas det som att detta är den seniora forskare som haft det övergripande ansvaret att samordna arbetet; i andra fall är det den person som gjort minst. Idag är det därför vanligt att tidskrifter kräver att respektive författares bidrag tydligt anges.

Avsaknaden av entydiga regler gör det hela komplicerat. Vissa menar rentav att man bör skrota författarbegreppet helt och hållet till förmån för något annat.

Det är därför som det kollegiala samtalet kring dessa frågor är av yttersta vikt. Det räcker inte att informera om regelverket, eftersom “regelverket”, i bestämd form, inte finns. Det finns flera parallella informella regelverk, som dessutom förändras över tid. Dessutom behöver både doktorander och handledare förstå varför det ser ut som det gör, och vart vi är på väg.

På SLU finns möjlighet för doktorander att gå kurser i forskningsetik där bland annat dessa frågor tas upp. De ingår numera även i kursen i forskarhandledning som är obligatorisk för blivande huvudhanderader (docenter). Samtalen där är i regel mycket interessanta.

GM-lax i USA ett steg närmare godkännande

Publicerat den

Företaget AquaBounty har nu tagit ett steg närmare lansering av en snabbväxande genetiskt modifierad lax, i och med att amerikanska livsmedels-och läkemedelsmyndigheten FDA nyligen deklarerat att fisken är ofarlig att äta och inte har negativa miljökonsekvenser. Frågan är naturligtvis kontroversiell och det är ännu ganska långt kvar innan fisken eventuellt når frysdiskarna. Filosofen Christian Munte har bloggat om detta nyligen. I hans inlägg finns länkar till nyheter och tidigare diskussioner.

Naturlighet – Louise König i Coop Mersmak

Publicerat den

I senaste numret av Coops medlemstidning Mersmak (9/2012) skriver Louise König, chef för hållbar utveckling, om naturlighet. Naturlighet är knepigt; det har vi skrivit om tidigare på bloggen. König påpekar att bananer, svenskarnas favoritfrukt, är framodlade av människan. Hon hävdar vidare att vi idag tycker att bananen är helt naturlig. Så här skriver hon:

Svaret på vad som är naturligt får vi kanske alltid först i backspegeln, eftersom svaret förändras i och med att vår kultur utvecklas.

Men – om svaret hela tiden förändras, och vi vet att det förändras, får vi då någonsin svaret? Eller är verkligen svaret på frågan om vad som är naturligt ”det vi är vana vid sedan en längre tid”?

Hon avslutar sin krönika med att konstatera att det ofta är

….på sin plats att ha en dialog om hur vi kan göra vårt bästa för att värna om en utveckling som är hållbar för både människor, djur och natur.

Det kan jag helt hålla med om. Men hållbarhet och naturlighet är olika saker, trots allt.

Mersmak kan man läsa här, Königs text hittar man på sidan 24.

Konferens om etik och konsumtion i Uppsala

Publicerat den

I september 2013 går en vetenskaplig konferens om jordbruks- och livsmedelsetik av stapeln i Uppsala. Huvudtemat är etisk konsumtion. En av talarna är den amerikanske miljödygdeetikern Philip Cafaro, en annan sociologen Mara Miele som är verksam i Cardiff, Wales. Vi kommer också att ha medverkan av författarna tilll boken ”Hur bör vi handla? Filosofiska tanklar om rättvisemärkt, vegetariskt & ekologiskt”, som vi skrivit om tidigare här på bloggen. Konferensen arrangeras av EurSafe, European Society for Agricultural and Food Ethics, som ordnat dessa konferenser regelbundet med ungefär ett och ett halvt års mellanrum sedan 1999. Språket är engelska och titeln är ”The Ethics of Consumption: The Citizen, The Market, and The Law”. Mer information hittar man här: http://www.slu.se/eursafe2013

Är floder personer?

Publicerat den

En flod i Nya Zeeland har fått status som juridisk person, ungefär på samma sätt som ett företag, skriver The New Zealand Herald. (För några år sedan infördes liknande regler i Equador.)

Idén om företeelser i naturen bör kunna ges lagliga rättigheter är inte ny – i en berömd uppsats från miljöetikens tidiga år, ”Should Trees Have Standing?” (1972), argumenterade Christopher Stone för just detta.

Whanganui-floden kan naturligtvis inte själv föra sin talan, utan två ”gode män” utses – en från den nyzeeländska staten, och en representant för ursprungsbefolkningen kring floden.

Ett par saker bör man dock komma ihåg: Lagliga rättigheter är något annat än moraliska rättigheter. Och en juridisk person är något annat än en person i vardaglig mening – floder har, så att säga, andra intressen än personer av mänskligt slag. Men greppet är intressant, och kanske kan det fungera för att på ett effektivt sätt skydda känsliga områden. Värt att pröva i Sverige också, möjligen?

Ny global etik?

Publicerat den

I en debattartikel i tisdagens GP skriver Billy Larsson, Biger Schlaug med flera på temat ”klimatfrågan kräver en ny etik”. Tesen är att teknikutveckling inte är den enda lösningen på klimatfrågan, vi måste också reformera oss själva och våra värderingar och acceptera minskad privat konsumtion.

”Människan har både egoistiska och altruistiska sidor. Det rimliga nu är att vi utvecklar vår altruistiska sida och blir en globalt solidarisk varelse. För en globaliserad värld där vi alla påverkas av varandras agerande fodrar en etik med globala hänsyn. Endast genom att bryta politikens snäva fokusering på att göra det materiellt bättre för oss nu levande svenskar, kan vi se oss själva som anständiga varelser.”

Frågan exakt hur detta ska gå till är ännu inte besvarad.

Läsvärd bok om etisk handel

Publicerat den

Bör vi köpa rättvisemärkt (med mera)? Spelar det någon roll? Och spelar det någon roll om det spelar roll eller inte? Två Göteborgsfilosofer, Bengt Brülde och Joakim Sandberg, tar upp desa frågor i en ny bok med titeln ”Hur bör vi handla? Filosofiska tanklar om rättvisemärkt, vegetariskt & ekologiskt” (Thales, 2012).

Författarna tar upp ”tre etiska utmaningar”: Den globala fattigdomen, behandlingen av djur i industriell produktion av främst kött, samt globala miljöproblem, främst utsäpp av växthusgaser. En av deras främsta slutsatser är att vi som individer har ett moraliskt ansvar att åstadkomma en bättre värld. Det innebär att vi bör engagera oss politiskt – det räcker inte att tänka på hur vi agerar som konsumenter. Vi kan inte köpa rättvisemärkt och luta oss tillbaka.

I boken finns också ett avsnitt om företags moraliska ansvar. Författarna förnekar tesen ”the business of business is business” – att företagens enda ansvar är att tjäna pengar (inom lagens råmärken), och menar att företag har ett ansvar att göra mer för fattiga människor, djur och natur. Avslutningsvis diskuterar de politkens uppgifter – hur skulle spelreglerna behöva se ut, nationellt och globalt, för att möliggöra en lösning av problemen?

Boken ger en grundlig genomgång av de filosofiska argument som förts fram i den här debatten. Ett sådant bidrag är mycket välkommet, särskilt som mycket av det som refereras kommer från engelskspråkig litteratur. Den är väl värd att sätta sig in i om man intresserar sig för VARFÖR-frågor på detta område, inte bara HUR-frågor, även om grundligheten följs av en viss omständlighet. Det finns också got om förslag på vidare läsning.

Fotnot 1: I enlighet med slutsatserna i boken donerar författarna sina royalties till organisationer som arbetar mot fattigdom och orättvisor, för djurens väl och för miljön.

Fotnot 2: En av författarna, Joakim Sandberg, har skrivit en avhandling om etik och investeringar, som vi berättat om tidigare här på bloggen.