Hästövning

Sitter just nu i skolan och väntar på att klockan ska bli två. Då ska vi nämligen göra förberedelse till våran obligatoriska hästövning som är imorgon, vilket innebär att vi ska själva ska söva en häst och hantera den under narkos. Detta gör vi i grupper såklart och hästarna som det görs på är hästar som skänkts till utbildningen som av en eller annan orsak ska avlivas. De sätts under narkos och vi sköter den fram tills dess att den avlivas, det låter kanske lite brutalt men hästen känner ju ingenting vi gör eftersom den är sövd. Det är ett väldigt bra tillfälle för oss studenter, det är genom sådana praktiska övningar som vi lär oss mest tycker jag. Så idag ska vi förbereda operationssalen, bestämma vem som ska göra vad, räkna ut alla doser av medicinerna etc. Allt det här görs ju såklart lärarlett, det är flera lärare med i rummet och ser till att går bra så det kommer vara skönt att kunna ha någon att luta sig mot. Nu kommer ju inte jag arbeta med häst i framtiden utan jag vill ju jobba med smådjur men jag tror ändå att sånna här övningar är väldigt bra, tyvärr har vi ingen liknande på smådjur vilket är synd men vi har i alla fall den här på häst. Så det sitter jag och väntar på just nu. Egentligen borde jag väl ta vara på de här lediga timmarna med att plugga,läsa anteckningar eller nått men jag tyckte idag att det var bättre att fixa med spotifylistor, leta recept på maträtter och såklart skriva ett inlägg här!

Juste! På onsdag åker jag ner till Götet, mässan pågår torsdag-lördag, så är det nån av er som bor i trakterna där nere och vill veta mera om utbildningen och SLU så åk dit så ses vi!