Getövning

I fredags fick jag och de andra i getgrupp 2 träffa skolans getter! De var skitsöta och väldigt snälla. Skolan hade alldeles nyligen fått in en liten bock från Furuvik också vilket var lite kul att se för Furuviks getter umgicks jag en hel del med när jag var liten.

På själva getövningen skulle vi ta tempen, kontrollera andnings- och hjärtfrekvens, kontrollera om klövarna var verkade, undersöka om juvret var tomt eller fullt, titta på tänderna, lyssna på våmen (förmagen som idisslare har), och väga geten. Våmen lät på riktigt som åska så det var lite häftigt att höra, hade ingen aning om att den lät på det sättet! Väga geten var nog det som var lättast för de visste vart de skulle gå och man behövde bara locka med sig sin get med lite morötter eller havre. Hon som har hand om getterna sa att det var viktigt att gå med ryggen mot geten när vi ledde den till vågen och inte gå framför och ha ögonkontakt med geten för det tyckte de var stressande.
Förutom att umgås med getterna så fick vi också se kanyler och annat som man använder när man omvårdar getter.

Allt detta skulle vi göra för att få en liten inblick på lantbruksdjuren eftersom utbildningens fokus ligger på smådjur och hästar. Två timmar spenderade vi med getterna men det kändes som väldigt kort tid, hade kunnat vara där mycket längre. Förhoppningsvis får vi träffa dem igen under de här tre åren! 🐐