Ljuset i tunneln

Vet ni vad jag insåg igår? Att idag är det exakt två veckor kvar till tentan i rehab kursen och jag har inte ens börjat plugga på den… jag har lagt allt krut på ex-jobbet och inte haft en tanke på att tiden närmade sig tentan.. suck. Det är väl dags att sätta igång då helt enkelt. Näst sista tentan jag kommer ha! Tror det är en tenta i nästa kursen, som kommer vara den sista kursen. AAHH!! snart klar! Jag ser ljuset i tunneln på riktigt nu. Jag har bjudit folk på min examen, balklänningen är köpt. Ex-jobbet börjar närma sitt slut. Gud vad jag längtar efter lite sommarlov! Hela två veckor får jag innan jag ska börja jobba heltid! HJÄLP! Kommer nog ta tid att ställa om klockan efter nya rutiner men det får gå!

Men nu måste jag dra, ska jobba kväll på akuten ikväll, hoppas på en lugn kväll så jag kan gå igenom rehab i hjärnan under tiden… (som om…)

6 kommentarer

1. Hej! Jag är intresserad av att möjligen läsa till djursjukskötare. Hur tycker du generellt att utbildningen är? Svår? Lätt? Är det mycket Matte? Mycket inlämningar? Skriver du examensarbetet självständigt eller i samarbete med någon annan?

Tack för en intressant blogg!

1. Hej
      Jag tycker att det är en väldigt blandad utbildning. En del kurser är svårare än andra men det är en skön, bra blandning. Det är inte så jättemycket matte, litegrann är det såklart i och med att man ska kunna beräkna doser på läkemedel etc. Examensarbete skriver jag tillsammans med en annan tjej i klassen så vi delar på den bördan 😉 det är inte så mycket inlämningar i den bemärkelsen jag tror du menar däremot är det en del redovisningar där grupparbeten redovisas för hel eller halvklass.

2. Hej!
    Vill du berätta lite om utbildningen? Är den svår? Är det alltid skola mån-fre dagtid?
    Är det svårt att hitta boende i Uppsala?

Hur är praktikerna? Hur långa?
    Vad är bäst respektive jobbigast med utbildningen?

Berätta allt 😀

1. Hej
      Det är väldigt olika hur schema ser ut. En del kurser är det föreläsningar varje dag men oftast är det halvdagar då. En del kurser är det en eller två föreläsningar i veckan och resten självstudier. En del kurser är det mer grupparbeten och då bestämmer man ju med sin grupp när och hur länge man ska träffas och plugga.
      Angående boende i Uppsala så beror det på hur kräsen man är och hur hårt man anstränger sig. Man kan ställa sig i flera bostadsköer. Man kan gå med i nationer och söka bostad via dom. Eller via kåren. Det finns flera kollektiv om man vill bo så. Det finns väldigt många möjligheter. Men det kan ibland ta tid innan man hittar stället man bor i fram till examen. Första terminen kanske man måste vara inneboende eller så. Det är inte ovanligt. Men det är en studentstad så det finns mycket förståelse för det.

Och sista delen om praktiken. Jag har skrivit ganska många inlägg om praktiken man har i tidigare inlägg o höstas. Där kan du hitta svar på allt du undrar om det. Läs även kommentarerna 🙂
      /Angelica

3. Hejsan! Jag är supersugen att söka till djursjukskötarprogrammet. Men jag undrar om det är en fördel eller kanske ett krav att vara djurskötare först?

1. Det är inte ett krav. Jag pluggade sam-kultur på gymnasiet så jag hade inte haft något med djurvården att göra innan annat än som djurägare. Däremot kan det såklart vara en fördel att ha jobbat som djurvårdare innan, då har man ett försprång och har redan mycket kunskap. Som sagt, jag kunde nada när jag sökte in. Och nu kan jag det mesta 🙂
      /Angelica