Hullbedömning

Igår gjorde vi hullbedömningar av skolans hästar i våra grupper som vi har under denna kursen. Vi fick hullbedöma sju av hästarna, tre shetlandsponnysar, två varmblodstravare och ett halvblod. Alla hästarna var supersnälla och några hade vi redan träffat när vi gjorde våra praktiska prov i höstas. Själva hullbedömningen var lite klurig, speciellt shetlandsponnysarna var svåra att bedöma eftersom de är byggda på ett annat sätt och har mycket tjockare päls än de större hästarna så det var väldigt svårt att till exempel bedöma om det gick att känna deras revben eller inte med ett lätt tryck eftersom de hade ett tjockt lager päls. Vår lärare bekräftade att det är väldigt svårt att bedöma shetlandsponnysar och att man ibland till och med kan behöva raka dem för att kunna göra en korrekt bedömning. Det var i alla fall mysigt att få umgås med hästarna och jag hoppas vi får träffa dem snart igen!

Idag ska vi göra foderstatsberäkningar i våra grupper, min grupp träffas på eftermiddagen. Vi hade en gemensam övning med hela klassen i tisdags där vi och läraren räknade en foderstat åt en (påhittad) häst så att vi fick se lite hur man gör innan vi ska göra det själva idag, så förhoppningsvis tog vi åt oss något under den övningen så att vi lyckas beräkna en foderstat på egen hand (även fast vi har läraren till hands om vi fastnar)!