Praktiska provet

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om det praktiska provet som vi gjorde under första kursen och vad det gick ut på, men först tänkte jag meddela att alla i klassen blev godkända på den första tentan vi hade. Bra jobbat klassen!

Jo, det praktiska provet var ett prov i djurhantering av hund och häst. SLU har egna utbildningshästar och hundar som vi studenter tränar på och gör själva praktiska provet med, och som vi kommer träffa flera gånger under utbildningen. Det här första provet var mest ett prov där vi skulle visa att vi kan hantera häst och hund på ett säkert sätt eftersom kanske inte alla är häst- eller hundvana sedan tidigare. (Vi fick även träna med gosedjurskatter för SLU har inga utbildningskatter).

Vid hantering av hund skulle vi kunna ta ut och in hunden ur en bur på ett säkert sätt, vi skulle kunna lyfta hunden både själv och med hjälp av en annars person, vi skulle kunna lägga hunden både från och mot oss på undersökningsbordet och hålla hund för blodprovstagning. På gosedjurshundar hade vi även tränat på att ta på och av tratt och munkorg.

Vid hantering av häst skulle vi kunna ta ut och in hästen i boxen på ett säkert sätt, binda upp hästen i en säkerhetsknut, lyfta fram- och bakben, leda och vända hästen på ett säkert sätt och även kunna tempa hästen.

Vi gjorde dock inte alla dessa saker på det praktiska provet utan det var 3-4 utvalda delar på häst och hund som vi fick göra!