Presentation och första kursen

Hej!

Malin heter jag och nu är det min tur att få blogga som djursjukskötarstudent åt SLU. Under fliken ”Om mig” kan ni läsa lite om vem jag är men jag kör en liten presentation här också.

Jag har vetat i flera år att det var djursjukskötare jag ville bli, men jag behövde skriva högskoleprovet några gånger innan jag äntligen blev antagen i år. Djursjukskötarprogrammet är ju en väldigt populär utbildning, som bara finns på en plats i Sverige, så jag känner mig verkligen glad över att äntligen ha kommit in när det i år var 1776 personer som sökte programmet och det endast finns 80 platser.

Den första kursen i åk 1 heter Djuromvårdnadens grunder och den börjar jag och mina kursare närma oss slutet på nu. Denna vecka har vi praktiskt prov i djurhantering där vi har tränat på hantering av hästar och hundar, och nästa vecka har vi en MCQ-tenta (multiple choice questions) och sedan är kursen slut. Det känns jättekonstigt att första kursen redan är över och att det snart var en månad sedan jag satt där i aulan första dagen och var hur nervös som helst haha. Är jättepepp på tre år av djurstudier framför mig eftersom djur är det bästa jag vet!

Hoppas ni som läser bloggen får en inblick i hur utbildningen är, oavsett om ni är sugna på att söka hit eller om ni bara är nyfiken på utbildningen!

1 kommentar