Den längsta veckan

Riktigt så lång som jag trodde att veckan skulle bli var den faktiskt inte. Jag hade i helgen mina två obligatoriska jour-dagar, vilket efter lite dålig planering från min sida betydde att jag var på kliniken sju dagar i rad. Jag var helt inställd på en annan helg, men hade inte informerat mina handledare om detta så det var ju inte så lätt för dem att veta! Som tur är löste det sig ändå, och jag fick måndag och tisdag ledigt istället.

Helgen var som en vanlig dag på vårdavdelningen, kanske lite lugnare. Vi möttes i fikarummet och gick igenom alla hästar som var där, vilka mediciner de skulle få, och sedan hjälptes vi åt med allt som skulle göras. Ett akutfall på söndagen var det enda utöver det vanliga, och det var inte särskilt akut. Det bästa med att vi inte hade så mycket att göra var att där fanns ett föl med sin mamma som var mycket glada för all uppmärksamhet de fick! Gosa med föl en hel helg var inte helt fel!

Nu är det så galet att jag bara har sju (!) arbetsdagar kvar tills min tid på Mälaren är slut! Det blir resten av denna veckan och fyra dagar nästa vecka, sen är det bara projektarbetet som ska skrivas klart innan vårterminen är avklarad. Jag har verkligen trivts mycket bättre än jag kunde ha hoppats på, och har redan fått erbjudande att komma tillbaka och jobba när jag är klar vilket är jätteroligt!

Sakna sina knasiga klasskamrater kan man göra när man är på praktik!

2 kommentarer

1. Hej! Vad kul att läsa om din vardag som student. Jag är själv intresserad av att läsa till djursjukskötare, men har förstått att intagningspoängen är något högre än de jag sitter på. Har därför börjat fundera på ifall man ska läsa det utomlands. Vet du något om detta? Hur höga var poängen när du började studera? Finns det ens någon chans att komma in om man snuddar på 17 poäng? Extremt tacksam för svar!

1. Hej! Kul att du är intresserad!
      Vad jag vet så är djursjukskötarutbildningen i Sverige ganska specifik och finns inte i så många andra länder. Norge och England är nog de som kommer närmast!
      När jag kom in var antagningspoängen 20,4 och HP 1,5, förra året 20,1 och 1,45. Så du har rätt i att det krävs höga poäng. Har du inte gjort högskoleprovet, gör det, och sök in till utbildningen ändå – har du tur så kommer du in som reserv, det är en hel del som hoppar av. Om du har möjlighet att läsa upp dina betyg så är ju det också ett alternativ.
      Hoppas mitt svar hjälpte, annars är det bara att fråga vidare!