Dag 1 + 2

Den första halvan av min praktik är på Mälarens Hästklinik, där jag nu har klarat av 2 av minst 40 dagar. Nu i början ska jag hänga på operationsavdelningen, där det igår endast var en patient och idag i alla fall 4 stycken. Det är svårt att veta vad som är en ”normal” arbetsdag nu när jag har varit där så kort tid, men hittills känns det som att det mesta går i ett ganska lugnt tempo (jag lär förmodligen få ångra att jag skriver detta).

En sammanfattning av mina två första dagar: mycket känna sig i vägen, dum för att jag inte hittar något, men också superspännande att få se en HÄST opereras, det är liksom ett HALVT TON som ska flyttas runt och somna och lyftas upp på operationsbordet. Jag har fått prova att intubera – sätta en tub i luftstrupen för att kunna hjälpa till med andningen – och lägga några infartskatetrar för att kunna ta blodtryck direkt i ett blodkärl. Det senare blev något blodigt då det är rejält tryck i blodkärlen och fingerfärdigheten inte sitter ännu.

Ikväll är det volleyboll som gäller, så jag får nog sova en stund för att inte vara helt slut.

Söt granne som hälsade mig välkommen hem

2 kommentarer

1. Hej! Jag har lite funderingar när det gäller praktiken på utbildningen. Hur bestäms det var man ska vara? Lämnas det ut någon lista med ett fåtal platser att välja på eller får man komma med egna önskemål eller hur fungerar det?

1. Hej! För oss fungerade det så att SLU har ett avtal med ett antal olika kliniker och djursjukhus, som vi sedan fick en lista på och rangordnade i vilken ordning vi önskade. Det gick även bra att komma med förslag på platser som inte var med på listan, men om en plats blev ”godkänd” av SLU så hade hela klassen rätt att välja den också. Det var alltså inte garanterat att hamna på ett ställe bara för att det var en själv som hade önskat det.
      När alla sedan hade rangordnat klinikerna så delades de ut, vissa fick förtur om de t ex har barn och familj eller har en viktig post i kåren. Vissa hamnade på precis de ställen de ville vara på, vissa hamnade i helt nya städer. Det är alltså mycket svårt att förutspå var man kommer ha sin praktik! Däremot fick vi reda på var vi skulle vara någon gång efter jul, så vi hade några månader på oss att fixa boende osv.