Februari

Mitt februari började med en flytt från korridorsrum till lägenhet, där jag nu har börjat komma i ordning tillsammans med min klasskamrat och numera rumskamrat Elenora. Bara att få ha ett eget kök och vardagsrum är superlyxigt för mig som har levt på 13kvm med delat kök, toa och dusch….

I skolan fortsätter vi med föreläsningar och allt som hör därtill. Vi har som sagt även ett grupparbete att jobba på med, där vi bland annat ska skriva en hygienplan för ett djursjukhus – alltså allt man ska tänka på när det gäller handtvätt, tvätta kläder och rengöra efter patienter.

4 kommentarer

1. Hej! Kommer det finnas någon student från djursjukskötarprogrammet på Noliamässan i Umeå nu på torsdag 14/2? Jag läste att SLU ska vara där men eftersom att det är i Umeå så tänkte jag att det kanske bara är program med skoglig inriktning.. Jag tänker söka in till programmet nu till hösten och det vore roligt att träffa en student som kan svara på lite frågor

1. Hej! Jag tror tyvärr inte att det kommer någon djursjukskötarstudent till Umeå, men någon kommer till Sundsvall och östersund så det är om du har möjlighet att ta dig dit. Annars svarar jag gärna om du har några specifika frågor 🙂

1. Okej det var synd, men då vet jag. Nja tänker mest lite frågor allmänt, hur det är att plugga där, varför ni har valt just det programmet av alla djurutbildningar, hur det ser ut med jobbmöjligheter om man inte har någon tidigare erfarenhet av arbeta inom djursjukvården osv 🙂 Men mycket går ju att läsa i bloggen, den uppskattas väldigt mycket!

1. Jag själv tycker att det är mycket kul att plugga på SLU, självklart går det upp och ner och ibland är det lite roligare, ibland är det vääldigt mycket plugg och stress. Det är mycket praktiska övningar inblandat med föreläsningar, så man sitter inte stilla och lyssnar hela dagarna.
          Jag har funderat både på veterinär, etologi och djurskydd och sport-och sällskapsdjur, men tyckte att djursjukskötare passade mig bäst ändå. Som veterinär får man ju väldigt mycket ansvar och måste fatta alla beslut och kunna så otroligt mycket om sjukdomar och hur kroppen fungerar. Nu lär vi oss det också, men inte i lika stor utsträckning (och om man är osäker går det alltid att fråga en veterinär ;). Som djursjukskötare så jobbar man lika mycket med människor som med djur, då en stor del av jobbet är kontakt med djurägare och annan personal. Så det är inte bara att gulla med djur hela dagarna! Det är ett vårdyrke, som sjuksköterska, där enda skillnaden egentligen är att patienterna är djur istället för människor. Etologi och djurskydd är mer att man jobbar för djuren än med djuren, man ser till att regler gällande hur de ska hållas följs osv, men det är inte lika mycket djurkontakt som det är för djursjukskötare.
          Gällande jobbmöjligheter så är det jättestor brist på djursjukskötare så alla får jobb. Verkligen alla. Jag har själv inte jobbat något med djur tidigare, och fick jobb på ett djursjukhus första sommarlovet, och har redan blivit erbjuden jobb där när jag är klar med utbildningen. Så det behöver du inte vara orolig för!