Första inlägget för februari! Sorry

Jag skulle ljuga om jag sa att jag har fullt upp just nu för det har jag inte. Men det är många saker på G samtidigt i flera olika delar av livet så därför har jag varit lite frånvarande ett tag.

Men förra veckan var riktigt bra skolvecka, vi hade en gästföreläsare som kom till Sverige från Finland och som är expert på rehabilitering av olika slag och vi lärde oss massor av henne. Hon var ena v de bästa föreläsarna jag lyssnat på tror jag. Så det var riktigt givande och det gjorde att jag förstod väldigt bra. Hon hade även praktiska övningar med oss och visade olika metoder för streching och massage för hund och hade även en demonstration på häst!

Samtidigt som rehab kursen pågår så fortsätter arbetet på kandidatuppsatsen! Inte lika roligt arbete att skriva som att spendera en eftermiddag med att massera hundar men det måste göras ändå.

Om någon är intresserad så börjar snart Noliamässorna i Norrland där SLU står med studentrepresentanter som pratar om sina utbildningar. Det kommer vara i Umeå, Luleå, Östersund och Sundsvall. Jag kommer finnas på mässan i Östersund om någon vill komma och säga hej och prata om djursjukskötarprogrammet med mig 🙂

1. Hejsan Angelica!
    Jag undrar vad som är den största skillnaden mellan Djursjukskötare och Veterinär Assistent? Sedan undrar jag även vad missar man om man läser det ena respektive det andra? Hur är det lönemässigt? Vet du hur det ser ut med arbetsmöjligheter i EU? USA?

Tack för din tid! Ser framemot svar.
    Vänligen, Lovisa

1. Hej Lovisa. Veterinär Assistent finns inte i Sverige nu för tiden, det var en gammal benämning för djursjukskötare som användes för väldans länge sen. I UK tror jag vi heter Veterinary Nurse och i USA heter vi Veterinary technicians men det är samma sak fast på lite olika nivåer. Utbildningen på SLU är den enda i Sverige som ger en legitimation som djursjukskötare. Vill man jobba inom djurvården I sverige så kan man antingen arbeta som veterinär, legitimerad djursjukskötare och djurvårdare. Djurvårdare kan man utbilda sig till på gymnasienivå och på yrkesprogram. Det är en nivå lägre än dss och man får inte göra lika mycket, man får inte hantera narkotika och övervaka narkos etc. Man får även en lägre lön.

Arbetsmöjligheter i USA har jag noll koll på men vad jag förstår inom EU så är det ganska svårt. Legitimationen man får efter dss utbildningen gäller i Sverige och sedan om man vill jobba i andra länder så får man söka legitimation i dom länderna. En del av länderna kräver att man gör deras prov för att få legitimation och en del (norden) kräver nog bara att man söker hos deras jordbruksverk. Men jag är inte helt hundra. Jordbruksverket kan säkert hjälpa dig med den frågan.

Lycka till!