Hästpraktikens andra vecka

Är mitt i min andra vecka på hästpraktiken man har på dss-programmet. Jag hade smådjur i våras och nu har jag sadlat om (pun intended) och är på hästklinik. Jag är inte en hästtjej och har bara suttit i en sadel på ponnyridningar på marknader när jag var liten. Det är en liten omställning, jag menar skillnaden mellan 30 kg hund eller 3 kg katt upp till 600 kg häst är ganska stor. Men o andra sidan är det mer djur att gosa mer. Det är så otroligt snälla djur och jag lär mig enormt mycket om dom. Jag tvivlar på att jag kommer ändra inställning helt utan det är smådjur som gäller för mig i framtiden men det är kul att ha fått testa hästarna också.

Den här veckan har jag börjat med injektioner intramuskulärt och uppvisning vid hältundersökningar och massa andra saker. Fast jag får städa väldigt mycket. Visst att jag visste att man måste städa mycket i stallmiljö och att hästar är ganska skitiga djur men att städa kommer inte vara något jag kommer sakna sen!

I min klass är det fler smådjursintresserade än hästintresserade men det är väldigt varierande. I klassen under mig har jag hört att det är fler hästintresserade. Oavsett så är utbildningen 50/50, eller ja den ska vara det men det blir lätt mer fokus på smådjur. Vilket är tråkigt för dom som bara vill jobba med hästar i framtiden men kul för mig som bara vill jobba med smådjur.

Jag passar på att supa in så mycket kunskap jag kan medan jag är här (tillsammans med stall damm) men jag längtar ändå tillbaka till mina kissar och vovvar på smådjur ❤️

1. Hej!
    Jag planerar att komma in på djursjukskötarutbildningen till nästa höst och är lite nyfiken på hur det fungerar med praktik och så! Kan en få praktik väldigt långt bort från Uppsala, så pass att en måste flytta? Jag kommer flytta till Uppsala med mina två katter nämligen när jag kommer in på utbildningen och vill ju inte behöva flytta hit och dit efter praktikplatser med de två stackarna 🙂

1. Hej Malin. Praktiken som den ser ut nu är tio veckor på smådjur och tio veckor på häst. Man får göra en lista på vart man helst vill vara och göra en prioritering (typ som gymnasievalet) och sen får man nån av dom. Praktikplatser är är runt om i Sverige både norrut och söderut för att alla ska få platser. Så får man långt bort så måste man fixa nytt boende för dom tio veckorna. Men säker man bara i Uppsala och Stockholmsregionen så går det såklart att pendla. Det gör jag. Men utbildningen håller på att ändras just nu och jag vet inte om praktiken kommer se likadan ut när du börjar. Men nu vet du lite mer iaf 🙂

2. Hej! Har funderingar på att kanske söka till utbildningen nästa år, men jag undrar om det går att enbart läsa mot lantbruksdjur?

1. Hej Anna! Nej på djursjukskötarlinjen har vi ingen utbildningen riktad mot lantbruksdjur. Veterinärerna har den valmöjligheten tror jag. Så då kanske det skulle passa dig??