Intryck från fakultetsdagarna

Av: Christer Björkman, prodekan

Christer Björkman, vicedekanIntrycken från fakultetsdagarna är mycket starka. Framför allt är det engagemanget från medarbetarna som gjort intryck.

Gruppen för akademiskt hållbart ledarskap (GHAL) gav en tankeväckande inledning, som även problematiserade arbetet kring att ta fram strategier, mål och handlingsplaner.

Från redovisningarna från grupparbetena kom många konkreta förslag till förbättringar. Vi ser fram emot att få ta del av de skriftliga rapporterna.

En intressant observation, som visar på det starka engagemanget för fakultetens framtid, vara att flera grupper, eller delar av grupper, valde att fortsätta diskussionerna under lunchen.

Louise Bringselius gav en föreläsning om New Public Management, som många av oss ogillar men kanske inte riktigt vet varför. Louise gav nya, intressanta perspektiv i ämnet, som tvingade många av oss att tänka i lite nya banor.

Vid kvällens middag, som bjöd på synnerligen god mat och högklassig underhållning, började helt nya samarbeten – bland annat över ortsgränserna – att spira.

Stödverksamheterna – Forskningsinfrastruktur vid SLU, SLU Biobank, SLU Holding och Grants Office – gav korta och mycket informativa presentationer om sin verksamhet.

Som vanligt var det en fröjd att få lyssna till de motiveringar som lästes upp av Carin Magnhagen i samband med att pris- och belöningskommittén delade ut priser till välförtjänta medarbetare. I år var det tre som fick pris; Katarina Ihrmark, Bo-Sören Viklund och Lars Jäderberg.

Bent Christensen gav en mycket uppskattad föreläsning som på ett lättsamt sätt tog upp allvarliga och för oss synnerligen relevanta frågor. Inte minst frågor kring hur vi balanserar motstridiga mål inom nyttjandet och förvaltandet av naturresurser.

Vi i fakultetsledningen fick under dagarna en hel del frågor. Alla kändes högst relevanta. Många rörde finansiering av högre tjänster. En fundering som kom upp var möjligheten att ge ökat stöd till lektorer för att ge tryggare anställningar med utrymme för nytänkande inom forskningen och en kontinuerlig pedagogisk utveckling.

En av de allra viktigaste frågorna kring högre anställningar – hur vi ska kunna öka andelen kvinnor på högre tjänster – var nog svårast att svara på. Vi hoppas att den plan som vår Lika villkors-handläggare, Tina Sjöström, håller på att ta fram kan vara ett steg på vägen.

Förhoppningsvis kan vi med olika medel – det kom flera bra tips från medarbetarna under fakultetsdagarna – få en större andel av medarbetarna att delta nästa gång vi ses. Och därmed öka möjligheterna till nya, spännande samarbeten som gör oss ännu vassare.

Till dess – glöm inte bort att ta en promenad mitt på dagen ibland, varför inte i samband med ett möte som ändå måste ske. Kanske kan en gammal fråga hamna i ett lite nytt ljus.

Impressions from the faculty Days

By: Christer Björkman, Deputy Dean

The impressions from the faculty days are very strong. Above all, the commitment among the staff has made an impression.

The GHAL-group gave a thoughtful introduction, which also problematized the work on developing strategies, goals and action plans.

The group assignments delivered many concrete suggestions for improvement. We look forward to receiving the written reports.

An interesting observation, which shows the strong commitment for the faculty’s future, is that several groups, or parts of groups, chose to continue the discussion during lunch.

Louise Bringselius gave a lecture on New Public Management, which many of us dislike but perhaps not quite know why. Louise gave interesting new perspectives on the topic, which forced many of us to think in new ways.

At the dinner, which offered very good food and high-class entertainment, new collaborations – including over campus’ boundaries – started to germinate.

Support activities – Research Infrastructure at SLU SLU Biobank, SLU Holding and Grants Office – gave short and very informative presentations on their activities.

As usual it was a delight to listen to the motivations read by Carin Magnhagen in connection with the price and remuneration committee handed out the prizes to deserving employees. This year, three received the prize; Katarina Ihrmark, Bo-Sören Viklund and Lars Jäderberg.

Bent Christensen gave a very much appreciated lecture in an entertaining style, but with a content on serious and for us highly relevant issues. Not least, questions about how we balance conflicting objectives in the use and management of natural resources.

We in the faculty management received a lot of questions the days. All were highly relevant. Many touched upon the financing of scientific personnel. A thought that came up was the possibility to provide greater support to lecturers to provide a more stable employment, with space for innovation in research and continuous educational development.

One of the most important issues concerning financing scientific staff – how we can increase the proportion of women in senior positions – was probably the most difficult to answer. We hope that the plan our Equal Opportunity-officer, Tina Sjöström, is developing can be a step on the way.

Hopefully we can through various means – there were several good tips from the attendants – get a bigger share of the staff to participate next time we meet. And thus increase the potential for exciting new collaborations that make us even better.

Until then – do not forget to take a walk in the middle of the day sometimes, why not in connection with a meeting that still must be done. Perhaps an old issue end up in a slightly different light.