Strategier för SLU, fakulteten och institutionerna

Av: Göran Ståhl, dekan

Göran Ståhl, SLU Foto: Viktor Wrange, SLU
Göran Ståhl, SLU
Foto: Viktor Wrange, SLU

Som de flesta känner till fastställde styrelsen tidigare i år en SLU-gemensam strategi för 2017-2020. Fakultetsvisa strategier och handlingsplaner utarbetas nu under hösten – och under våren 2017 ska institutionsvisa strategier och handlingsplaner utarbetas. Strateger måste vara uthålliga!

Väldigt mycket i den SLU-gemensamma strategin är i högsta grad relevant för skogsfakulteten. Några exempel är stärkt arbete för studentrekrytering, konsolidering av forskningsinfrastruktur, fortsatt satsning på framtidsplattformar (i nya format), samt särskilda insatser för att utveckla några för SLU viktiga områden. Jag tänkte i denna blogg uppehålla mig kort vid de senare.

Biobaserade material är ett strategiskt viktigt område när globalsamhället diskuterar övergång från en fossilbaserad ekonomi till en bioekonomi. Material som idag framställs av olja ska i fram­tiden tillverkas av biomaterial. SLU har starka forskargrupper inom området, men de är små och vi behöver utveckla samsyn kring vilka forskningsnischer SLU ska fokusera på, hur vi ska samarbeta internt, och hur vi bör samarbeta med externa aktörer. En SLU-intern workshop i november blir startskottet för detta!

Ekonomi är ett annat SLU-gemensamt utvecklingsområde. Detta identifierades i en tidigare utredning (den s.k. HSK-utredningen); det fortsatta arbetet fram till konkreta förstärkningsåtgärder leds av vicerektor Erik Fahlbeck.

Ett tredje SLU-gemensamt område av intresse för skogsfakulteten är människors hälsa kopplat till djur, natur och trädgård. En av de fyra nya framtidsplattformarna kommer att fokusera på dessa frågor. Medverkan från SLU:s samtliga fakulteter förutses.

Fakultetens strategiutkast diskuterades häromdagen på fakultetsnämndens möte. Det revideras nu och skickas därefter (slutet av september) på synpunktsrunda till institutionerna. Ett tillfälle för många medarbetare att diskutera delar av fakultetsstrategin erbjuds vid fakultetsdagarna den 18-19 oktober. Vi hoppas på god uppslutning, inte enbart för att diskutera strategi utan även för allmänt idéutbyte med kollegor på andra institutioner. Fakultetens strategi fastställs därefter – preliminärt – på fakultetsnämndens möte i november.

Strategies for SLU, our faculty and the departments

By: Göran Ståhl, dean

As most of you know, the university board earlier this year decided upon a strategy for SLU for 2017-2020. Faculty-level strategies and action plans are being drawn up this autumn – and in the spring of 2017, departmental strategies and action plans will be developed. Strategists must be persistent!

Very much of the SLU-level strategy is highly relevant to our faculty. Some examples are strengthened work for student recruitment, consolidation of research infrastructure, continued investment in future platforms (although in new formats), and efforts to develop some strategically important areas. A few words about the latter follows.

Bio-based materials is a strategically important area as the global community discusses the transition from a fossil-based economy to a bio-economy. Materials currently produced from oil in the future should be made of biomaterials. SLU has strong research groups in this field, but they are scattered and small and we need to develop consensus on what research niches SLU should focus on, how we should cooperate internally, and how we should cooperate with external actors. An SLU-internal workshop in November will be the kick-off for this development!

Economics is another development area identified at the SLU level. It was identified in an earlier investigation, by the so-called HSK group. Further work towards concrete activities to strengthen this area is led by pro-vice chancellor Erik Fahlbeck.

A third area of common interest at the SLU-level is human health linked to animals, nature and gardening. One of the four new future platforms will focus on these issues. Involvement of all faculties is foreseen.

A draft strategy for our faculty was discussed at the faculty board meeting last week. The strategy is now being revised and it will then be sent (end of September) to all departments for comments. An opportunity for many to discuss the faculty strategy will be offered during the faculty days (18-19 October). We hope for good attendance, not only to discuss strategy, but also for general exchange of ideas with colleagues from other departments. The faculty strategy will then – preliminarily – be decided upon at the faculty board meeting in November.