Du firade väl den internationella skogsdagen?

Diskussion med IUFROs president Mike Wingfield vid World Forestry Congress i Durban 2015.

Av: Jonas Rönnberg, vicedekan, internationalisering

Den 21:a mars firas skogens dag internationellt. Hur firade du? De flesta av oss firade väl inte särskilt mycket alls om vi ska vara ärliga. Frågan är om det inte är symptomatiskt för vår fakultet där de flesta förstår vikten av att vara internationellt engagerad men där inte fullt så många faktiskt är det. Givetvis är det många som är engagerade och gör ett jättebra jobb, men sett till vår storlek finns det nog en del att önska.

En sak som är slående när man som vicedekan för internationalisering vid fakulteten reser runt i världen och för all del även i landet är det faktum att SLU har ett mycket gott rykte. Man refererar ofta och gärna till SLU. Detta är förstås jättebra och ett resultat av många forskares synnerliga insatser för vetenskapen. Samtidigt är det märkvärdigt tomt på SLU-folk, och för all del svenskar i största allmänhet, där ute i världen. Det kan tyckas rimligt med tanke på att Sveriges befolkning är liten. Faktum är dock att SLU och dess fakultet för skogsvetenskap är avgjort en av de stora aktörerna på den skogliga akademiska arenan. I jämförelse med andra aktörer och i relation till vårt goda rykte borde läget sålunda vara annorlunda, vi borde vara med på fler ställen.

Nyttan med att bruka skogen, inte minst ur ett klimatperspektiv är ett annat faktum som skiljer Sverige och vår fakultet från många andra där fokus allt som oftast handlar om bevarandefrågor. Det faller sig i många länder naturligt att det förhåller sig på det viset. Det är dock så att Sverige har gjort en skoglig resa av sällan skådat slag, med restaurering som ett ledord, till att vara den skogliga gigant vi är idag. Kombinationen av att vara del av detta under och bristen på närvaro internationellt förefaller då ännu märkligare.

I anslutning till den internationella skogsdagen kan man alltså lätt bli lite tankfull. Fakultetens goda rykte i kombination med behovet av ökad förståelse för nyttan av ett hållbart brukande av skogsresursen borde väl utgöra en lämplig bas för ett större engagemang internationellt? Det skulle dessutom troligen leda till fler möjligheter och ännu bättre rykte. Så, alla ni som känner att det var ett tag sedan ni var ute och tittade till resten av världen, ta chansen! Fakulteten har dessutom både fonder och satsar även i år på så kallade positioneringsbidrag, bidrag till resor av särskilt fakultetsstrategiskt intresse.

Did you celebrate the international day of forests?

By: Jonas Rönnberg, vice dean, internationalization

The 21st March the international day of forests is celebrated. How did you celebrate? Most of us probably didn’t celebrate very much at all if we are to be honest. The question is whether it is symptomatic of our faculty where most understand the importance of being engaged internationally but where not so many actually are. Of course there are many who are dedicated and do a great job, but in terms of our size, there’s probably something more to be expected.

One thing that is striking when I am, as vice dean for internationalization at the Faculty of Forest Sciences, traveling around the world, and also within the country, is that SLU has a very good reputation. People are often enthusiastically referring to SLU. This is of course great and the result of many of our researchers’ exceptional contributions to science. At the same time there is a remarkable lack of SLU-presence, and Swedes in general, out there in the rest of the world. It may seem reasonable given that the Swedish population is small. The fact is though that SLU and its Faculty of Forest Science is decidedly one of the major players in the forest academic arena. In comparison with other stakeholders and in relation to our reputation however the situation should be different, we should be present in more places.

The benefit from sustainably managing the forest, not least from a climate perspective is another fact that separates Sweden and our faculty from many others where the focus most often is about conservation issues. It may seem natural that this is the case for many other countries even if a different route may be possible. It is, however, so that Sweden has made a seldom seen journey, with restoration as a guiding principle, to be the forestry giant it is today. The combination of being part of this wonder and the lack of international presence then seems even stranger.

In connection with the international day of forests, one can easily become a bit thoughtful. The faculty’s reputation coupled with the need for greater understanding of the benefits of sustainable use of forest resources ought to be a suitable base for greater engagement internationally? It would also likely lead to more opportunities and better reputation. So, all of you who feel that it’s been a while since you were out looking and caring for the rest of the world, take a chance! Remember that the faculty has both foundations granting travelsupport and invests also this year in so-called positioning grants, i.e. trips of special strategic interest for the faculty.