Grattis alla SLU:are i Umeå!

Av: Pernilla Christensen, vicedekan  för fortlöpande miljöanalys och ansvarig för miljöcertifiering

Pernilla Christensen. Foto: Andreas Palmén

I torsdags rekommenderade vår miljörevisor oss till att bli miljöcertifierade efter fyra och en halv dags externrevision. Bra jobbat alla ni som deltog aktivt och indirekt till att detta mål kunde uppnås! Vi fick 11 smärre avvikelser som måste åtgärdas samt 13 förbättringsförslag som vi kan jobba vidare med. Innan vi är helt miljöcertifierade måste avvikelserna vara åtgärdade.

Som ny vicedekan för fortlöpande miljöanalysen ingår även miljöcertifieringen som ett av mina ansvarsområden. Vi har nu några månader på oss att hantera de 11 avvikelserna och ro miljöcertifieringen iland. Sedan kommer förvaltningsfasen av certifieringen att påbörjas.

Jag ska ärligt säga att jag inte riktigt visste vad jag gav mig in på när jag tog på mig detta ansvarsområde. Vi hade inte lyckats föra detta arbete i hamn tidigare … Förutsättningarna verkade dock vara bättre denna gång men jag kände mig inte helt säker på att det verkligen var så… Till min stora lättnad blev revisorn riktigt imponerad över vår verksamhet och rekommenderade certifiering utom all tvivel och med de orden i ryggen känns det fantastiskt roligt (och betydligt enklare) att få jobba vidare med detta tillsammans med er alla.

Ett av budskapen från revisorn var vikten av att införliva SLU:s miljöpolicy i vår verksamhet, det vill säga göra den till vår egen. S-fakulteten har gjort detta genom att koppla miljöpolicyn till strategin vid fakulteten och där betona vikten av hållbart nyttjande av våra naturresurser. En strategi är en strategi och kanske inte något ni läser och använder varje dag men varje dag tar vi en mängd beslut. Allt från vart gamla papper, batterier eller urdruckna PET-flaskor ska slängas till vilket papper vi ska trycka våra trycksaker på. I varje enskilt beslut behöver vi fundera över miljöaspekten. Genom att aktivt ta med miljöaspekten i vår vardag kommer vi att förbättra vårt miljöarbete allt eftersom och genom att föra in avvikelser och förbättringsförslag i listan för detta kommer vi att kunna arbeta än mer för att förbättra oss på miljöområdet.

Ett efterlängtat förbättringsförslag som redan fått en lösning är en gemensam testwebbsida för samåkning i taxi till och från Ultuna från Arlanda!

Congratulations to all of SLU in Umeå!

By: Pernilla Christensen, vice dean

Last Thursday our environmental auditor recommended us to become certified after four and a half day external audit. All of you who participated actively and indirectly so that this goal could be achieved did a great job! We have 11 minor deviations that must be addressed, as well as 13 suggestions for improvement that we can work with. Before we are fully certified deviations must be remedied.

As the new Vice Dean of the ongoing environmental monitoring and assessment environmental certification is included as one of my responsibilities. We now have a few months to deal with the 11 deviations and be fully certified. After that the management phase of the certification begins.

I must honestly say that I did not really know what I was getting into when I took on this responsibility. We had not been able to become certified before… The conditions, however, seemed to be better this time but I did not feel completely sure that it really was better … To my great relief the auditor became really impressed with our operations and recommended certification beyond all doubt, and with those words in the back, it feels really great (and much simpler) to work on this with you all.

One of the messages of the auditor was the importance of incorporating SLU’s environmental policy in our business, that is, make it our own. The forest faculty has done this by linking the environmental policy into the strategy of the faculty by emphasizing the importance of sustainable use of our natural resources. A strategy is a strategy and might not be something you read and use every day but every day we take a lot of decisions. Everything from where to put our old used papers, batteries or empty PET bottles to where we should print our printed on are decisions that influence the environment. In every decision we therefore need to consider the environmental aspect. By actively taking the environment into our daily lives, we will improve our environmental work and by inserting deviations and improvement suggestions in the deviation and improvement list we will be able to work even more to improve the environment.

A long-awaited improvement proposal has already been resolved in a test site for carpooling in taxis to and from Ultuna from Arlanda!

Pernilla Christensen