Blandad kompott

Hej!

Igår hade vi biologitenta. Idag hade vi kemi och matte. På kemin fick vi tillbaka våra prov. Jag blev godkänd och det känns så skönt att slippa oroa sig för det. Nu oroar jag mig lite (men inte så mycket) över hur biologin gick. Men mest oro står matten för, haha! Vi har ju tenta om exakt en vecka. Det känns inte som jag kan så värst mycket. Därför hade jag tänkt att plugga en del nu på kvällen. Men jag sitter fortfarande i mina träningskläder som jag har haft på mig sedan några timmar tillbaka. Måste duscha och diska (har när inlägget är klart beslutat mig för att inte göra det sistnämnda) innan jag kan sätta igång ordentligt, och då kommer det snart vara dags att lägga sig! Vill ändå ha en okej dygnsrytm, hehe!

I alla fall! Känner mig tyvärr inte så ”inspirerad” just nu (även om jag har lärt mig den hårda vägen att jag inte kan vänta in suget för att göra olika saker). Känner mig stressad inför framtiden och nutiden. På torsdag ska jag iväg! Ner till Norrköping. Då ska jag på bankett, ska bli fett! Dock känner jag måste plugga, en jobbig känsla som ständigt är närvarande. Men jag och alla förtjänar lite fritid ibland! Festandet varar ju ändå bara för en kväll (med eventuellt lite övertid…) och det ska verkligen bli jättekul!

Ber om ursäkt för att jag skriver mycket om pluggångest, men det är rätt jobbigt att brottas med det! Och det tar upp mycket av mina tankar. Tänkte passa på att skriva lite om studierna i skolan! Jag kom på att jag nästan inte har skrivit något alls om det, haha!

Plugget fungerar väldigt bra. Våra dagar är fyllda av kemi, fysik, biologi och matematik. Ofta går vi mellan 9:15 till 16:00 eller 17:00. Ibland börjar vi 8:15 eller 10:15. De olika alternativen ger olika trötthet. Gillar den akademiska kvarten, men det är också något en vänjer sig snabbt vid. Nu blir jag mest nervös om någon bestämmer att en tenta börjar 9:00 istället för 9:15. Våra dagar är rätt långa, men det är rätt värt! För på fredagar är vi ofta ”lediga”. Då har vi fri studietid, och får lägga upp vår dag som vi vill. Jag antar att alla har olika approach när det gäller det, hehe! Jag tycker det är ett bra tillfälle för att lägga upp tiden så som jag vill ha och behöver den. Det är chans för att ta igen efter veckan av intensiva föreläsningar. Dessutom är ju helgen längre! Jag kommer nog vara ovan vid schemalagda fredagar till hösten.

Det känns så segt att jag av alla fredagar ska åka iväg just denna, när vi faktiskt har en heldag av både fysik och kemi! Men, men. Det löser sig. Ska också nämna att vi har föreläsningar och lektioner i många olika hus och salar. Där har vi föreläsningar, laborationer och möjligheter till självstudier (som exempelvis mattens räknestugor). Idag var vi hos veterinärerna och andra som pluggar djur i VHC. Andra dagar är vi i Biocentrum, Mark-Vatten-Miljöcentrum eller Undervisningshuset. Vi har även varit i Ulls hus någon gång. Det var även där vi hade introduktion första dagen! Tänk att tiden har gått så fort. Snart slutar vi med matte och fysik. Efter påsk börjar andra perioden som kommer vara fylld av kemi och biologi! Det ser jag fram emot ganska mycket. Det är nog de ämnen jag tycker mest om. Jag måste nog säga att matten har vuxit för mig, vilket jag verkligen inte trodde! Det är ju i alla fall roligt när (om) en fattar. Fysik är en annan sak, haha! 😉

Aja! Hoppas detta var någorlunda kul läsning. Förhoppningsvis inget slöseri med tid i alla fall, hehe!

Önskar er det bästa! Vi hörs snart igen!

Himlen var så fint blå ikväll! Bild från Vaksala torg (innan min mobil dog).