Besöket på Alnarp

Hej!

Den 9/3 besökte jag SLU:s campus i Alnarp. Innan dess hade jag tänkt skicka in en förfrågan till att få skugga en elev där. Jag ändrade mig när jag såg att de snart skulle ha öppet hus, och tänkte det kunde vara ett bra tillfälle att besöka skolan. Jag tog tåg ner till Lund för att sedan gå på en buss ut till Alnarp via Lomma.

Väl framme på campus Alnarp strosade jag först runt lite (jag var lite tidig) för att sedan hänga med på en guidad tur. Vandringen blev inte så lång eftersom vädret inte var det bästa. Vinden piskade, det var kallt ordentligt med snö. Därför blev det inte så mycket utomhusstudier. Jag hann dock få en ganska bra bild av hur stället ser ut. Det finns en stor park med en mängd olika arter, olika byggnader för exempelvis undervisning, företag och kårverksamhet samt ett slott (som tyvärr bara används för administrering om jag minns rätt, haha!). Det finns tydligen en ”sylta” på området också.

Byggnaden som rymmer receptionen och biblioteket är en gammal lada (!). En riktigt stor, dessutom. Biblioteket var fantastiskt fint med grupprum av glas på ovanvåningen, en fantastisk uppsättning med små fönster på ladans kortsida och en hel del bord för självstudier. Dessutom fanns det ”rum” som gick att boka för projektarbeten. De bestod av avdelare och det verkade som att de kunde tillhöra samma grupp för flera veckor. När jag var där var det flera rum som var täckta med kartor. Jag misstänkte att det var några landskapsarkitekter som var ansvariga.

Jag såg även några av landskapsarkitekternas salar, då de låg i anslutning till ladan. Det var främst de delarna vi fick se på grund av vädret. Jag fick även höra om växthus och liknande, men de låg en bit bort så jag såg dem inte. Vi fick några skymtar av fina små trädgårdar och gick även förbi en artbestämning av grenar som några trädgårdsingenjörer hade gjort.

Inne i ”ladan” hade de även förberett bord för varje utbildning. Där stod både elever och programansvariga. Där gick jag runt och minglade (och fikade) en hel del. Jag fick med mig en massa papper hem. Jag pratade även med representanter från Alnarps studentkår om  saker som boende, transport och studentliv. Sedan informerade de mig om kåren. Jag ser så mycket fram emot att börja ett ”riktigt” program! Att få fördjupa sig och lära sig saker som jag aldrig har läst om förut.

Alnarp ligger fantastiskt ute på landet. Det är lite som att komma till en annan värld när en hoppar av bussen där. Det påminner mig en del om min gamla folkhögskola. Nu går jag runt och funderar på hur jag vill att mitt studentliv ska se ut. Jag tror jag har bestämt mig för landskapsarkitekt (vilket är lite kul, då den naturvetenskapliga basterminen inte krävs för den utbildningen (längre, i Ultuna behövdes den fram till förra hösten)). Både Ultuna och Alnarp verkar bra. Dessutom är de väldigt fina platser, på olika sätt. Jag hoppas att jag kan få gå bredvid en student på Ultuna innan det är dags att välja. Antagningen öppnade ju i torsdags!

Hoppas ni mår bra!

Här kommer några halvdana bilder från besöket på Alnarp: