Vem är jag?

Hej igen!

Jag tänkte följa upp mitt förra inlägg med att introducera mig lite mer ordentligt. Jag heter Isa och är än så länge 20 år. Jag är från ett antal ställen men skulle säga att jag härstammar från Östergötland nu, haha! Nu för tiden bor jag i centrala Uppsala och pluggar ute på Ultuna. Innan jag började på basterminen gick jag konstlinje på folkhögskola. I höstas jobbade jag som vikarie inom äldrevården, och kommer antagligen jobba där till sommaren också!

Jag sökte till den naturvetenskapliga basterminen eftersom jag var intresserad av att gå hortonomprogrammet i Alnarp (en av SLU:s filialer nere i Skåne). För att gå programmet måste du ha naturvetenskaplig behörighet. Jag pluggade samhällsprogrammet med inriktning hållbar utveckling på gymnasiet, och hade därför inte behörigheten. Efter lite surfande på SLU:s hemsida hittade jag basterminen. Den gav den behörighet jag behövde. Jag sökte och kom in.

Nu har hortonomutbildningen ändrats en del (och planeras fortfarande i skrivande stund) och likaså har mina planer. För att bli hortonom vid SLU måste du först plugga trädgårdsingenjör – odling. Därefter kan du välja din master i Horticultural Science. När du har gått basterminen har du behörighet till programmet, men ingen garantiplats. Mer information på SLU:s hemsida om hortonomexamen.

Mina tankar kring utbildningsalternativ förändrades inte på grund av omarbetningen av hortonomutbildningen, utan snarare min bristande förmåga till att fatta stora (liksom små) beslut. Jag funderar fortfarande på hortonom, men även mark- och växtagronom (som jag har garantiplats till om jag klarar basterminen) samt landskapsarktitekt (går att plugga i Uppsala eller Alnarp). Landsbygdsagronom verkar också intressant. Och alla finns på SLU! Mina ögon öppnades särskilt när jag kollade in de olika utbildningarna på hemsidan. Att ha gått ett tag på skolan har också fått mig att tänka.

Jag gillar SLU för att de verkligen verkar satsa på hållbar utveckling och framtid. Att universitetet också har starka förbindelser mellan forskning och arbetsliv ger mig även en typ av trygghet. Jag är väldigt intresserad av främst ekologisk men också social hållbarhet (liksom ekonomisk, den ingår ju…) och ser det som en viktig faktor när jag väljer utbildning och yrke. Jag tror att mitt val är så svårt just för att många alternativ är bra. Därför kommer det nog att bli rätt val sen, även om många val kan bli det rätta! Mer om detta i kommande inlägg!

Hoppas att jag inte låter som en stolpig reklampelare. Vill bara väldigt gärna dela med mig om information och delar gärna med mig av mina upplevelser!

Hoppas ni mår bra!

Äntligen solsken! I förgrunden: En skymt av Biocentrum.