Fiby

Hej!

I måndags var vi och besökte Fiby urskog! Det var nog första gången jag har varit i en urskog. Personligen tyckte jag att den liknade andra ”vanliga” skogar jag tidigare gått runt i. Den största skillanden som jag kunde märka (men jag är ju verkligen inget proffs) var all död ved som fick ligga kvar på marken, så kallade ”lågor”.

Det var trevligt och lärorikt att gå runt i skogen och få lära sig lite om några arter och ekosystem i Fiby. Vi elever fick testa på att artbestämma mossor och lavar. Det gick väl sådär, särskilt när inte alla hade fullständiga sidor i deras arthäften, haha! Oavsett var det svårt, och tydligen kan det också vara så för de som har tittat på en hel del mossa och lav i sina dagar. Uppskattningsvis finns det bara tre eller fyra riktiga moss- och lavexperter i Sverige?! Vi elever blev uppmuntrade till att satsa i ämnet. Tyvärr är det nog lite för sent för mig. 😉

Det var jättevarmt den dagen och det gick åt mycket vatten. Det var en hel del backar upp och ned, vilket också är en anledning till varför Fiby är en urskog. I och med backigheten har området inte setts som område för varken skogsbruk eller bete, vilket har lämnat den orörd. Definitionen för urskog är nämligen att skogen ska ha stått fri från mänsklig påverkan. Dock fanns det ju några stigar och skyltar uppsatta i skogen, och några liggande stammar var avsågade över stigarna för att mänskliga besökare skulle kunna ta sig förbi lättare. Det är väl något som ändå ingår när ett område lockar för turism.

Det var en trevlig dag och ett givande besök. Här under lägger jag upp några bilder från dagen. OBS! Moss/lav-klumpen lades tillbaka där den hittades.

Ha det bra!