Någon annans skugga

Hej!

Jag lät rubriken låta lite mystisk men inlägget är det inte! Detta inlägg handlar nämligen om SKUGGNING, alltså att skugga en student på universitetet!

Fredagen på påsklovet skuggade jag nämligen några elever på Ultuna. Eller, det blev främst att jag skuggade en elev och åt lunch med två. Tanken var att jag skulle skugga tre olika utbildningar den dagen; landsbygdsutvecklingsagronom, mark/växt-agronom och landskapsarkitekt. Eleven som går landskapsarkitekt blev tyvärr sjuk, och den som läser mark/växt-agronom hade tyvärr inga föreläsningar den dagen alla hade möjlighet att ta emot mig.

Jag blev varmt välkomnad och kunde ställa alla möjliga olika frågor. Det var väldigt lärorikt att få en inblick i utbildningarna. Jag skulle särskilt rekommendera att hänga med på föreläsningar om möjligheten finns! Denna gång höll agronomerna i landsbygdsutveckling på med projektledning och intressanta studier om gamla svenska fiskesamhällen. Jag fick delta och lära mig en hel del den förmiddagen. Dessutom hade jag lyxen att få lite insikt i landskapsarkitekternas arbete trots allt!

Jag skulle starkt rekommendera att skugga en eller flera elever vid de utbildningar du är intresserad av. Vid SLU kan du ansöka genom SLU:s hemsida.

Vi hörs!