Mattecentrum

Hej där!

Nu sitter jag på tåget tillbaka till Uppsala. Jag har haft några jättefina dagar i Norrköping och är (ganska) redo för en ny vecka! Och sen är det påsk! Vi på basterminen har påsklov (”undervisningsfri vecka”) vecka 14. Det känns så skönt! Har börjat känna av en dipp i studiemotivationen, så ”ledigheten” kommer mer än lägligt! Kommer äta så mycket godis!!!

I alla fall! Innan dess är det dags för mattetenta. Den är nu på tisdag och jag är nervös (som vanligt). Något som jag har gjort en del för att underlätta plugget lite är att gå till Mattecentrum. Tycker det är ett jättebra sätt för många att få hjälp. Det är bara att komma dit, räkna och fråga när du inte förstår.

TIPS!

Gå till Mattecentrum.

Mattecentrum finns i de flesta städer i Sverige och vänder sig främst till de som studerar på gymnasienivå. Men det är öppet för alla! Där kan du få hjälp av volontärer som kan mycket matte. En del är studenter på universitetet, en del jobbar. Alla har stor erfarenhet av matematik.

När jag gick på gymnasiet brukade jag gå på Mattecentrum på min skola när de var där. Nu går jag på stadsbiblioteket i centrala Uppsala. Räknestugorna brukar oftast hålla hus i olika gymnasieskolor med bestämda dagar och tider.

Mer information finns på deras hemsida:

Mattecentrum för några veckor sedan. En bild jag tog innan jag började räkna!