Stressplugg och pluggstress

Hej!

Nu är jag på väg hem från skolan. Har suttit och försökt plugga lite fysik inför duggan på torsdag. Hjärnan känns lite lös efter kemiprovet vi hade idag innan lunch. Känner mig stressad inför biologitenta på måndag nästa vecka och mattetentan veckan därefter.

Egentligen är kanske mängden examinationer inte så stor. Dessutom har vi haft många veckor på oss att plugga. Dock kommer alla tätt inpå, vilket lätt innebär ett eller flera extra stressmoment. Jag har fortfarande inte lärt mig hur mycket tid jag bör och kan lägga på varje grej.

Jag tycker att jag borde lägga så mycket tid som möjligt på plugget. Tänker att denna termin inte varar för evigt och att det är viktigt att klara den. Samtidigt får det mig också att känna mig stressad när jag inte pluggar. Det är jättejobbigt. Lite (eller en ganska mycket) tid behövs ju också för att exempelvis laga mat och sköta små och stora saker i hushållet. Dessutom är det ju viktigt att få tid för intressen, vänner och annat trevligt (och viktigt)! Jag har aldrig bott så som jag gör nu, vilket ger mig flera stora omställningar.

Jag tror (och hoppas) att det här är något som förändras efter ett tag. Att lära sig att strukturera upp saker och veta ungefär hur mycket som krävs. Eller så kommer all studietid innebära ungefär detta? Känns inte jättekul, men jag har ju ingen annan än mig själv att skylla! Ser det ändå som positivt att jag inte prokrastinerar alls lika mycket som jag gjorde på gymnasiet. Inför basterminen försökte jag verkligen motivera mig själv och nu jag gör så mycket så möjligt för att inte hamna där igen.

I alla fall! Stressen förklarar varför jag inte har bloggat så ihärdigt. Jag ska verkligen jobba för att bättra mig så fort plugget känns mer hanterbart! Jag är snart tillbaka! Då ska jag bland annat berätta om besöket på campuset i Alnarp! Under tiden tar jag gärna emot tips på hur en kan minska stress och andra jobbigheter i vardagen!

Önskar er alla en fin vecka!

Avslutar med några tips som jag brukar köra med för att minska stress, alternativt öka effektiviteten i vardagen:

TIPS!

• GÖR MATLÅDOR – Att göra och äta (ur ;-)) matlådor är inte bara bra ”för plånboken och planeten”! Efter tips från kär vän så har jag satt i system (så ofta det funkar) att laga lunchlådor för alla skoldagar. Om det går gör jag helst för kvällen också. Då behöver jag inte lägga en massa tid på att laga mat varje dag och har det färdigt när jag är hungrig. Måste dock erkänna att en del måltider är frukostmat (vilket är väldigt gott (ibland)).
  • PLUGGA PÅ BIBLIOTEK – Det kanske tar emot att inte åka hem när lektionerna är slut för dagen, eller att åka iväg för skola när du egentligen är ”ledig” (vilket du aldrig riktigt är). Men att plugga någon annanstans än hemma gör bland annat att du inte drar ut på tiden och jobbat mer effektivt. Att plugga på bibliotek funkar verkligen! I alla fall för mig, haha!
  • RÖR PÅ DIG – På ditt sätt! Det är ju bevisat att träning får dig att jobba bra och må bättre. Vill dock påpeka att det är viktigt att göra det på sin egen nivå och inte känna press för att det ska vara något du inte känner dig bekväm med. Vissa springer ett marathon, andra går en promenad. Gör det du mår bra av! Ett HETT TIPS för dig som pluggar på Ultuna är Friskis&Svettis (ingen sponsring därifrån, jag lovar) som ligger bland alla undervisningshus! Jättesmidigt både före och efter plugget.