Hållbar urban mobilitet

Freiburg, Tyskland

Redan fredag! Veckan har flugit fram och nu är det snart helg. Bara lite uppsatsskrivande kvar om cirkulär ekonomi och textilbranschen, sen hoppas jag på att kunna ta ledigt åtminstone en dag i helgen! Blir nog en tur till Skrylle naturreservat om vädret är någorlunda behagligt!

Igår startade vårens andra kurs, ”Hållbar urban mobilitet” som görs i samarbete med K2, som är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Det här är första gången den här kursen genomförs och är en del av deras kursverksamhet som de håller på att utveckla – spännande att vara med från start!

Igår startade vi med att diskutera vad mobilitet och transport egentligen är, vad är egentligen skillnaden mellan de olika begreppen? Många var nog överens om att transport är en del av mobilitet, men att mobilitet omfattar så mycket mer – t.ex. rättviseaspekter, vem är mobil och vem är det inte? Sker någons mobilitet på bekostnad av någon annans? Mobilitet kan ju också handla om möjligheter att förverkliga sig själv, utbilda sig, få tillgång till information osv. Nästa vecka blir det att gräva ner sig i lite litteratur runt de här frågorna!

Den här kursen kommer nog att ge oss en mängd olika perspektiv på mobilitet och transporter i koppling till stads- och samhällsutveckling. Tillgänglighet, miljö- och hälsoaspekter, mobilitet och transportsystem samt styrmedel för hållbar mobilitet är några aspekter som verkar ligga i fokus. Tycker det känns väldigt spännande och framförallt behövligt med en sådan kurs.

Varför är det viktigt att jobba med de här frågorna och framförallt läsa en sån här kurs? Sett ur ett klimatperspektiv behöver transportsektorn definitivt förändras. Enligt beräkningar gjorda av Naturvårdsverket står transportsektorn för 1/3 av Sveriges totala utsläpp. Om vi ska klara den senaste klimatöverenskommelsens mål om att den globala medeltemperaturen ska hållas väl under 2 grader, helst inte mer än 1,5 grader, behövs enligt forskare som Rockström en fossilfri ekonomi i Sverige redan 2030-2040.

Miljömålsberedningen lämnade i somras ett förslag om nya nationella utsläppsmål och klimatstrategi där de bland annat föreslog en minskning av transportsektorns utsläpp med 70 % till år 2030. Det finns de som menar att målet är för lågt satt men oavsett pekar det ut en tydlig riktning som ställer krav på stora förändringar i hur vi bygger upp våra transportsystem men också hur vi tänker runt mobilitet.

Freiburg i Tyskland, ett exempel på en stad som fokuserar på gångtrafikanter, cyklister och kollektivtrafik. Staden har ett välbyggt spårvagnsnät, cykelvägar och centrala staden är bilfri. Spenderade en månad där för några år sen – kan varmt rekommendera ett besök här för den som är intresserad av hållbar stadsutveckling och kollektivtrafik-/cykelplanering.

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *