Spel på schemat!

Det där med kommunala inköpsprocesser och upphandling låter sällan så hett, men vad händer om man gör det till ett spel?

Vi var inbjudna till HUT (Hållbar utveckling i Skåne) i måndags för att spela ett spel om den hållbara inköpsprocessen (där upphandlingen ingår). Vi blev uppdelade i lag och fick ett fiktivt case som handlade om att kommunen skulle köpa in nya möbler och målet var att den här inköpsprocessen skulle bli ett föredöme ur hållbarhetsperspektiv! Vinsten var att få åka på en fiktiv konferens för att berätta om de stora framgångarna i kommunen (om vi nu skulle lyckas). Oväntat roligt sätt att med ett spel försöka illustrera och skapa diskussion om hur man skulle kunna inkludera ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter i en sån här process och vilka aktörer som skulle behöva samarbeta för att nå dit. Visste ni förresten att den statliga upphandlingen motsvarar ca 25 % av BNP? Det säger något om hur mycket staten faktiskt kan påverka genom hur man upphandlar.
img_2676
Vi var första gruppen studenter som fått testa på det här spelet, annars är det huvudsakligen konstruerat för kommunanställda. Hoppas verkligen att både fler studenter och kommuner får testa på det här spelet – det var en bra plattform för att få till konstruktiva och intressanta diskussioner samtidigt som vi hade roligt!
img_2679
Och hur gick det för min grupp? Vi fick faktiskt inte åka på konferens, men vi var inte långt därifrån!