Dags att börja tänka på problem som system!

Hur kan vi ta oss an problem, beskriva dem och kanske lösa dem? Några av våra senaste föreläsningar på Malmö högskola har handlat om hur vi kan studera problem och frågor ur ett systemperspektiv.

Vi diskuterade bland annat begreppet ”framing”, hur man avgränsar ett problem men också hur man rannsakar sig själv, alltså vilka uppfattningar har jag med mig som påverkar hur jag beskriver ser på ett problem eller en aspekt? Vi påverkas ju av sådant som våra tidigare erfarenheter, värderingar och egenintresse. Vi fick börja med att beskriva vad en ko är för varandra. Testa själv med dina vänner och familj, resultatet kan bli ganska annorlunda!

Vi prövade lite enkla sätt att ta oss an problem, alltifrån den så fint kallade ”rumpnissemetoden” där man ställer sig frågan ”varför” i flera led för att försöka komma till kärnan av ett problem (sitter och småler lite varje gång jag hör namnet- tänk att rumpnissarna kommit hela vägen in i universitetsvärldens finrum)! Ett annat sätt är att göra en SWOT (traditionellt utvecklat ur marknadsföringssyfte) där man tittar på styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Igår satt vi ett par stycken och kämpade med SWOT analys av temat ”förtätning”. Det är inte alltid så enkelt som man tror, en styrka kan vara en möjlighet och en svaghet även ett hot, men det är lättare när man kan diskutera med andra!

En modell vi också testade var DPSIR som bland annat används inom EU för att följa upp miljöarbete och miljömål. Där försöker man identifiera drivkrafter, påverkan, status, inverkan och respons av ett specifikt problem.

Det kanske bästa sättet, men också svåraste, om man vill göra en modell av ett system är ett ”causal loop diagram” (CLD) vilket kan vara bra för att identifiera kausala samband och hur olika aspekter skapar återkoppling och kontroll i ett system. Vår föreläsare argumenterade också för att det är ett pedagogiskt och bra sätt att förmedla sina tankar, så att andra kan förstå hur man tänker. Så här kan ett väldigt litet och förenklat CLD se ut som vi gjorde tillsammans under föreläsningen med fokus på trafik och resor. img_2314

Tack för att du hittar hit till bloggen och läser!