En helt vanlig vecka

Här kommer några ögonblicksbilder från min vardag de senaste veckorna!

Det har blivit en och annan workshop med projektgruppen den senaste tiden. Här syns vårt första försök att sammanställa vår research på ett kreativt sätt (alltid roligt att få använda färgglada post-it lappar)!

Den här veckan genomför vi också några av de sista intervjuerna med aktörer i vårt projektområde. Intervju- och researchfasen börjar lida mot sitt slut och vi kommer nu börja fokusera ännu mer på att jobba fram vår projektidé.Däremellan tillbringas tiden djupt försjunken i artiklar om projektledning, megaprojekt och aktörsstyrd stadsplanering, förnyelsestrategier, medborgardeltagande, ”wicked problems”, legitimitet och medskapande design. Ungefär varannan eller var tredje vecka är det dags för litteraturseminarium, vilket innebär några intensiva timmar med att sammanfatta artiklar till det PM som ska lämnas in innan seminariet.Nästa vecka är det dags för det sista seminariet i projektledningskursen, därefter blir det mestadels fokus på projektarbetet och något enstaka studiebesök. Den 25 april ska vi vara färdiga med vår huvudsakliga projektidé som ska ”pitchas” för resten av klassen. Det datumet börjar närma sig med stormsteg. Den slutgiltiga presentationen är däremot först 23 maj, tur är väl det!Vissa dagar fastnar jag hemma med pluggandet, andra dagar sitter jag på Lunds universitet eller Malmö högskola. För den som behöver en paus i pluggandet (som jag) kan jag verkligen rekommendera en tur upp på Malmö högskolas enda (vad jag vet) gröna tak som finns på Niagara-huset. Härifrån har man både utsikt över stan men också ut mot hamnen, och en och annan marksanering som för tillfället pågår i området.För två veckor passade jag och några kursare på att besöka ett frukostseminarium på WSP i Malmö som handlade om Sverigeförhandlingen och Lunds kommuns satsning på spårvagn. Sverigeförhandlingen är ett nytt sätt för kommuner, regioner, städer och näringsliv att arbeta med avtal för samhällsutveckling. Det Sverigeförhandlingen är mest känt för är arbetet med höghastighetsbanan. Vad som är mindre känt är att de också arbetar för sådant som att öka kollektivtrafik och bostadsbyggande i storstäderna. På en av föreläsningarna samma vecka i mobilitetskursen fick vi dessutom besök av Lund- och Helsingborgs kommuner samt Region Blekinge som berättade om sina kollektivtrafikprojekt, projekt som de fått finansiering för via StadsmiljöavtalenLite då och då får jag gliringar från nära och kära att vi samhällsvetare (eller ja, vad kallar man egentligen oss som läser tvärvetenskapligt?) alltid sitter på café. För min del måste jag säga att det inte riktigt stämmer, men nån enstaka gång ibland är det inte helt dumt att avsluta dagens tillsammans på ett fik efter en lång dag av studier (särskilt om man hittar någon god fika!). Limepaj på Patisserie David i Malmö var definitivt en sådan!

Så, det börjar nog bli dags att avrunda på bloggen för den här gången, men eftersom jag också är en naturnörd så kommer ni inte undan utan en naturbild. Här ett litet vårtecken från Stadsparken i Lund!