En vecka i backspegeln

Haft en lugn och skön helg hemma i Lund. Blivit mer innesittartid än vad jag normalt gillar men den konstanta dimman som ligger över Lund lockar inte direkt till några långa utevistelser! Men då kan man ju passa på att bjuda hem vänner på fredagsmiddag, göra DJ-listor för Lindy Hop, laga mat, tvätta och andra såna där mer eller mindre viktiga saker.

Den här veckan har bestått av lite allt möjligt, i tisdags hade vi t.ex. ytterligare en workshop för vårt projektarbete i projektledningskursen. Däremot ändrades fokuset helt på workshopen eftersom ingen av grupperna hade det underlag vi behövde för att kunna genomföra workshopen – nämligen att sammanställa och kategorisera information efter intervjuer med aktörer. Vi hade fortfarande efter två veckor inte fått ut någon mer information om målet och syftet med själva projektet, vilket vår grupp kände viss frustration över och gjorde att vi inte kom så mycket framåt i vår research. Ingen annan grupp hade heller hunnit börja med några intervjuer och det var rätt oklart att vi förväntades vara färdiga med den researchen efter bara två veckor. Under workshopen fick grupperna istället stöd med hur vi skulle börja kategorisera våra frågor som vi ska ställa till olika privatpersoner, organisationer och företag i våra områden men även lite stöd i att organisera upp arbetet vilket var bra. I det område vi kommer att jobba med finns väldigt mycket föreningar och företag, så jag misstänker att vi kommer få en hel del att göra om vi vill hinna täcka in en bredd av aktörer. På tisdagkvällen kom också information till slut om projektet och vad vi förväntas leverera vilket gjorde att vi äntligen kan komma igång på riktigt.

Istället för att vara på Malmö högskola som vi brukar var vi i tisdags på Kommendanthuset, som ligger ungefär vid Malmöhus (Malmö slott). I kommendanthusets lokaler har den ideella organisationen Glocal Place byggt upp en arbetsplats där vem som helst med intresse för hållbar stadsutveckling kan få sitta. Visst ser det rätt trevligt ut?

Foto: Glocal Place, www.isumalmo.se.

Kanske kan vara lite roligt att sitta där och jobba som variation från Niagara, ett av högskolans höghus där ett par av oss normalt brukar sitta och plugga tillsammans (vilket i och för sig också är en rätt spännande och annorlunda miljö)!

Vy från sjätte våningen på Niagara. Här sitter vi och pluggar för det mesta.