Dela med andra – inspiration

Det händer mycket på fronten kring kollaborativ ekonomi eller delningsekonomi som det också kallas. Visste ni till exempel att Göteborgs stad tillsammans med föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg har tagit fram ett verktyg för att synliggöra olika delningsinitiativ? Verktyget heter Smartakartan och lyfter fram olika verksamheter och nätverk som är på gång på temat delningsekonomi i Göteborg. Här kan man hitta alltifrån Fritidsbanken, Klädotek, Cykelkök, allmänna Fruktlundar, olika odlingsinitiativ och mycket mer.

Ett annat projekt på gång heter Dela mera där Göteborgs stad arbetar med att utöka delning av prylar på stadens bibliotek och kulturhus. Redan nu finns det flera bibliotek där man kan låna verktyg, sällskapsspel, leksaker och cykelhjälmar. Stadsdelen Majorna testade även en månad i höstas att införa en lokal valuta, majorer, för att stötta den lokala handeln i stadsdelen men också som ett sätt att väcka frågor kring konsumtion.

Malmö är också en stad där väldigt många liknande initiativ växer fram. Här finns exempelvis initiativet ToolPool eller biblioteket Garaget där man kan låna verktyg. Precis som i fler städer, finns här också cykelkök och så finns ett nytt initiativ, ett cykelbibliotek, med syfte att främja cykling i Malmö. Här kan man under en två veckors period få låna lådcykel eller en vanlig elcykel för att testa på om det är något man själv skulle vilja investera i. Swopshop är ett annat intressant exempel när det kommer till delandeekonomi och kläder – en verksamhet vi också hade en föreläsning om förra året på Malmö högskola (numera Malmö universitet).

Tidigare har jag även tipsat om filmen Dela är det nya äga av KTH forskaren Karin Bradley som också kan ge lite inspiration på temat. Hon har under 2017 tillsammans med ett stort antal andra aktörer även tagit fram en rapport åt regeringen kring delningsekonomi som är läsvärd! Varför köpa nytt när vi kan dela med andra?