Projektkurs fokus Landskrona

Nu har vi startat upp en ny kurs med det fantastiskt långa namnet Planering och förvaltning för hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs. Kursen är en projektkurs där vi ska arbeta med att ta fram en alternativ strategi för utveckling för någon plats i Landskrona.

Kursen känns faktiskt ganska lik den kurs i projekt- och processledning vi läste i Malmö i våras, men den här har mycket bättre struktur och är dessutom mer fokuserad på metoder för kunskapsinhämtning. I tisdags inleddes dagen med en introduktion av kursen, vi fick lite stöd om grupprocesser och hur man kan arbeta med gruppdynamik och så två presentationer från tidigare studenter som gått kursen, om deras projekt och projektprocessen – väldigt värdefullt som inspiration. Onsdagen tillbringades på Landskronas stadshus där vi fick träffa olika aktörer på kommunen som presenterade sina olika perspektiv på kommunens utveckling. Under torsdagens fick vi träffa en kommunal tjänsteman på Malmö stad som gav oss tips hur man tar projekt från idé till verklighet och veckan avslutades med en föreläsning om vetenskapsfilosofi och fallstudier i Alnarp följt av workshoparbete.

Igår satte min grupp också igång med grupparbetet – back to kreativa workshops med post-it lappar! Vi passade på att prata igenom hur vi ska jobba, när vi ska ses, hur vi hanterar ev. konflikter osv. Vi ska också försöka att ta lite olika roller under projektet, där vi varje vecka roterar roller som projektledare, sekreterare och en fikaansvarig (tillika ”lekledare”, det är viktigt att komma ihåg att ta pauser och ha lite kul också). Det är så lätt att glömma det där med gruppdynamik, men min erfarenhet är att man ofta tjänar på att lägga lite tid på det i början för att få till en bra dynamik och diskussionsklimat i gruppen. Att ha någon som också ansvarar för att driva projektet vidare varje vecka hoppas jag också underlättar arbetet, och gör att vi fördelar arbetsbördan någorlunda jämnt.

Nu väntar en helg i Göteborg med workshop i bluesdans men också lite studier. Allt gott tills vi hörs igen nästa vecka!