Essäskrivande och konferensbesök

Essäskrivande, det är nog nästan allt jag gör i studieväg just nu. Vi har en större essä i kursen ”Planering och förvaltning för hållbar utvecklings av stadslandskapet” som ska vara inlämnad på fredag, så tangenterna på datorn går just nu varma. Granskar ett stadsutvecklingsprojekt i Jönköping, framförallt med fokus på deras grönstrukturplanering.

Däremot fick vi en liten paus igår under Skånes plan- och byggdag som blev tisdagens höjdpunkt! Kursledningen bjöd oss att vara med under en dag när tjänstepersoner från Skånes samtliga kommuner träffades på Skissernas museum i Lund för att dela med sig av erfarenheter runt kommunal planering. Vi fick lyssna på föredrag från allt om kommunindelningen och behov av att samarbeta över kommungränserna, till digitalisering, smart cities och hur man kan vända en kriser till möjligheter. Dagen avslutades med att ett gäng studenter från SLU och några kommunala tjänstemän fick pitcha uppsatser/projekt de jobbat med – måste säga att studenterna imponerade mycket med sina presentationer. Roligt att också höra vad andra gjort för kandidat-och masterprojekt. Därtill var maten fantastisk, enbart vegetarisk mat på matsedeln som var nyskapande och allmänt väldigt gott.

Nu är det dags att fortsätta på essän, fredagens deadline närmar sig med stormsteg!

Spännande konferenslokal på Skissernas museum