Köpenhamn och förvaltning av grönstruktur

Tidig morgon och solen skiner över jordbrukslandskapet och Alnarpsparken, så vackert! Det blev en tidigt uppstigning idag för att hinna med allt som ska göras den här veckan, men det var värt det. Igår hann jag också med en löptur i solen vilket var skönt, det har regnat rätt många dagar nu.

Förra veckan hände lite allt möjligt. På måndagen bjöds vi och förstaårsstudenterna på HSU- programmet in på parkvandring i Alnarpsparken tillsammans med SLU lektorerna. Parkvandringen avslutades med middag där det bjöds på soppa, nybakat bröd och så kakor! Det var mycket större uppslutning än förra året, vi var nog åtminstone 25 studenter som kom (till skillnad från de fyra tappra själar som var med förra året) vilket var trevligt. Ett bra tillfälle att också skapa lite kontakt mellan årskurserna.

Temat för den här veckans studier har varit förvaltning av grönstruktur och governance – och nu fick vi äntligen avlägga en visit i Köpenhamn. Där fick vi ett par intressanta presentationer om parkförvaltning och grönstrukturplanering på kommunen men vi hade också i uppgift att besöka Ryvangens naturpark i norra Köpenhamn för att göra en kvalitetsanalys av parken med hjälp av metoden Nordic Green Space Award som blev föremål för fortsatt arbete och analys inför fredagens seminarier och redovisningar.

Vi hann även med att strosa runt lite stan, ta en lunch vid ett blåsigt Islands Brygge och några av oss passade också på att utnyttja tiden för att ta en öl och äta lite mat på kvällen i den danska metropolen.