Stadsmiljöavtal och en intensiv slutspurt

Veckorna bara flyger iväg nu. Plötsligt är det nästan mitten av maj och alla projekt ska snart vara färdiga och redovisas. Det blir nog ett par svettiga sista veckor innan sommaren.

I mobilitetskursen har vi de senaste två veckorna varit fullt sysselsatta med vårt projekt och att genomföra intervjuer på två olika kommuner här i Skåne samt Trafikverket. Vi är nu också inne på det sista temat på kursen som handlar om styrmedel för en omställning av transportsystemet mot mer kollektivtrafik, gång och cykel. Måste säga att den här delen är den jag tycker är allra mest spännande! Vi ska också försöka koppla vårt arbete om stadsmiljöavtalen just till styrmedel, och om den här typen av finansiering leder till de effekter som eftersträvas.

Kan ju passa på att berätta lite mer om det där med stadsmiljöavtal. Stadsmiljöavtal är ett helt nytt sätt att finansiera hållbara transporter på, och regeringen har avsatt 2,75 miljarder kronor mellan perioden 2015-2018 för detta. Kommuner och landsting kan alltså söka pengar för investeringar som tillgodoser ett allmänt lokalt eller regionalt kommunikationsbehov, dvs. olika typer av kollektivtrafik- och cykelsatsningar (cykelåtgärder har bara varit möjligt att söka pengar för sen februari 2017). För att få finansiering via stadsmiljöavtal krävs också s.k. motprestationer från den som söker, i form av andra åtgärder som ska bidra till hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande. 

Ett exempel på mer hållbara transporter, spårvagn i Freiburg, Tyskland.

En stor utmaning med stadsmiljöavtalen är just nu tidsramen. Alla kommuner och landsting som sökt och beviljats pengar behöver vara färdiga med både de projekt man sökt pengar för men även sina motprestationer innan årsskiftet 2018/2019. Det kommer troligen inte alla vara, det brukar ju ofta finnas ganska stor risk att något oväntat händer som försenar projekt. Men eftersom det bara finns pengar till 31 dec 2018 kan det här ju bli ett problem eftersom kommunerna/landstingen får den slutgiltiga utbetalningen först när de är helt färdiga. Förhoppningsvis förlänger regeringen tidsfristen så att de avsatta pengarna också kan betalas ut under 2019, men än är det lite oklart vad som händer. Det är nog inte bara vi som har det svettigt just nu!

Det finns också en tanke på att stadsmiljöavtalen ska förlängas mellan 2019-2029 med ca 1 miljard per år, men det är som sagt fortfarande oklart vad som händer med de pengar som är avsatta fram till 2018. Så det blir att följa det här med spänning!

Tycker det här oavsett är ett spännande sätt att driva på utvecklingen mot ett mer hållbart transportsystem och hoppas att de kommuner som faktiskt väljer att satsa på mer hållbara lösningar gynnas och kan fortsätta utveckla sina idéer mer långsiktigt! Lunds nya spårväg är bl.a. ett av projekten som finansieras med stadsmiljöavtal, men även mindre kommuner som Hörby har fått finansiering. Här hittar ni mer info om vad det är för projekt på g!

Befintligt hyrcykelsystem i Lund, ett annat sätt att främja mer cykling i städerna.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *