Sveriges sydvästligaste punkt – been there!

Äntligen är jag nu klar med höstens kurser! Sista hemtentan lämnades in i fredag och såg precis att jag blivit godkänd vilket var skönt. Börjar också hitta lite bättre rutiner än i höstas, både med pluggandet och fritiden, tycker alltid att det tar ett par månader att hitta nya rutiner efter en flytt. Mitt mål är att försöka sitta och plugga mer på högskolan under dagtid så att jag kan koppla bort studierna när jag kommer hem och prioritera sånt som är viktigt för mig som träning och dans men också att bara ta det lugnt. Blev lite för stort fokus på studierna i höstas kan jag känna så här i efterhand.

Den här helgen har jag varit helt ledig, otroligt skönt och välbehövligt! Har dessutom haft besök under helgen vilket gett energi. I lördags blev det en heldagstur till Falsterbo och naturreservatet Måkläppen som är en smal öremsa som sträcker sig ut från Falsterbohalvön. Har du inte varit där kan jag verkligen tipsa om en tur dit!

Reservatet är bara öppet till den sista januari, under stor del av året är det stängt eftersom det är ett sälskyddsområde –  så i kombination med det otroligt fina vädret (första dagen med sol på flera veckor) blev det en perfekt destination! Det var dessutom smidigt att ta sig dit kollektivt, ca 1 timme med buss och tåg från Lund.

Sälskyddsområde till trots, några sälar lyckades vi inte se under vår vandring. Men, vi kom hela vägen ut på det som faktiskt är Sveriges sydvästligaste punkt efter flera timmars vandring i sand (det är tyngre än man tror). Utsikten vi fick som belöning kan en ju knappast klaga på!