Tillbakablickar på första terminen som masterstudent

Välkommen tillbaka till bloggen! Har tagit en lång paus över jul och nyår och är sen en vecka tillbaka i Lund igen efter att ha varit iväg i tre härliga veckor.

Den här veckan var sista slutspurten på de två kurser vi läst så långt i utbildningen. Tänkte i det här inlägget blicka tillbaka lite på kurserna för att ge en bild av vad de egentligen handlat om och nämna lite vad jag tagit med mig från kurserna medan jag fortfarande har dem färskt i minnet. Hoppas att det kan vara intressant, framförallt för er som funderar på att läsa mastern eller någon av kurserna till hösten.

Vi läste som sagt två kurser under hösten, ”Stadens utmaningar” på SLU och ”Hållbar stadsutveckling i teori och praktik” på Malmö högskola. Det som var lite ovant för mig var att ha så lite undervisningstid, vi har haft föreläsningar två eftermiddagar i veckan samt en eftermiddag med seminarier totalt för båda kurserna. Resten har varit egen instuderingstid. Så det kräver en del studiedisciplin. Samtidigt är det bra, en del jobbar vid sidan om studierna och på så sätt får man också förutsättningar för det!

Från SLU har jag fått med mig väldigt många olika perspektiv på frågor och aspekter som berör samhälls- och stadsplanering. Våra föreläsningar och seminarier har handlat om allt från urbana trender, trafikplanering och traffic calming, hur offentliga platser kan designas utifrån människan, samspel mellan landsbygdens och stadens utveckling, livsmedelsförsörjning, biologisk mångfald, gröna tak, hur djur kan användas i stadsplanering, stadsodling till cirkulär och ekologisk ekonomi. Vi gjorde även två studiebesök, ett på HUT (Hållbar Utveckling Skåne) där vi fick spela ett spel om den ”hållbara inköpsprocessen” som jag har berättat lite mer om här. Vi besökte också en utställning på Form Design center som jag också skrivit ett inlägg om.

Det har varit intressant att få med sig många perspektiv, även om man inte kunnat gå in på djupet på alla aspekterna. Under kursen har vi däremot skrivit fyra kortare papers, där vi själva fritt fått välja ämne utifrån temat på kursen vilket var bra för att just få den där fördjupningen. Vi har varje vecka också haft seminarier där vi själva fått uppgiften att leda seminarierna i mindre grupper utifrån TED-talks. Väldigt bra att redan nu få träna på att leda grupper och roligt att använda TED-talks som ett komplement till litteratur, men många inklusive jag själv tröttnade på formatet efter ett par veckor, det var ibland lite svårt att få djup i diskussionerna och många TED-talks är ju väldigt partiska. Tror formatet kommer ändras lite till nästa år efter lite synpunkter från oss – seminarierna var bra men det blev lite mycket att ha dem varje vecka i samma format.

Från Malmö högskola har jag snarare fått med mig mer teoretiska verktyg för att analysera hållbarhet och det har varit mycket mer fokus på att förstå komplexiteten i hållbarhetsbegreppet. Kursen var uppbyggd efter olika hållbarhetsperspektiv, och istället för papers som på SLU har vi haft en essäuppgift och därefter tre hemtentor. Som sista moment hade vi en integrativ gruppuppgift, där vi utifrån ett faktiskt projekt i Malmö stad, ReTuren, har fått sätta samman våra kunskaper för att analysera hur projektet bidrar till en hållbar utveckling och en hållbar stad.

På så sätt måste jag säga att kurserna kompletterat varandra bra. Däremot blev det kanske lite överlapp mellan kurserna vad gäller den inledande delen av kursen och delen om ekologisk hållbarhet. Särskilt givande tycker jag den sociala och ekonomiska delen av kursen var var där vi själva fått träna på att definiera hållbarhet, och fått testa nya angreppssätt att definiera hållbarhet bortom uppdelningen i ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv. Vi har fått fundera mycket på hur man kan utforma och använda indikatorer för att analysera hållbarhet. Det har gett mig en massor av nya perspektiv och framförallt förståelse för hållbarhet som begrepp!

Vet att en del var besvikna på att den ekonomiska hållbarheten inte handlade så mycket om ekonomi i sig. Den var snarare uppbyggd utifrån att sätta ekonomi i relation till hur och var förändringsprocesser ska ske ( värdekedjor, system- och organisationsperspektiv) och olika sätt att se på ekonomisk hållbarhet (vilken världsbild ska hållbarhet byggas utifrån) men också olika praktiska exempel på hur sånt här arbete kan göras. Jag tyckte ändå det var givande, någonstans är det ju den världsbild vi väljer som styr hur vilka mål vi sätter men också hur vi ska uppnå våra mål.

Vi hade också några intressanta gästföreläsare under kursen, har skrivit två inlägg från gästföreläsningarna som ni hittar här och här. Sista föreläsningen jag var med på innan jul hade vi besök av representater från de här företagen/projekten: Swopshop (nytt butikskoncept för second hand), Kreativa gemenskapen (socialt företagskooperativ) och Industriell symbios (projekt i Malmö stad). Tanken var att ge oss lite olika perspektiv på nya typer av ekonomiska modeller i mindre skala. Intressant när teori omsätts till mer praktiska exempel.

Det jag reflekterat lite över är att det åtminstone för mig varit väldigt bra att läsa kurserna samtidigt. De som läser utbildningen på halvtid får bara en kurs under hösten, och jag vet inte riktigt hur de har upplevt det, men efter att ha läst båda kurserna upplever i alla fall jag att jag kunde ta till mig SLU kursen bättre genom att få det teoretiska underlaget från Malmö kursen.

Hoppas det är kan ge en liten bild av kurserna! Ställ gärna frågor om det är något ni undrar över.