God Jul och Gott Nytt År! (och några reflektioner på det)

Det börjar dra ihop sig och imorrn är det julafton. Ska bli skönt med några dagars ledighet!

En liten reflektion så här i juletid när det lätt blir stressigt- det är inlämning av hemtentor och salstentor för oss studenter, kanske flera har tajta deadlines och möten jobbet inför ledigheten och så därtill stressen för allt som ska fixas innan jul. Det ska bakas, lagas julmat och framförallt köpas julklappar. Även om många jag känner, inklusive jag själv, sedan länge börjat dra ner på julklapparna och satsar mer på att ha tid och umgås med familjen och vänner – så kan man i samhället se att den här julhetsen lång ifrån trappas ner. Återigen förutspås rekord i julhandeln och jag misstänker att idag är en sådan dag när många är ute för att hitta en julklapp i sista minuten.

Vi har ju alla olika familjesituationer, krav och förväntningar på oss, men tycker att fler skulle behöva stanna upp och ifrågasätta vad den här konsumtionen och vårt stressade samhälle egentligen ger oss? Vi jobbar allt mer och konsumerar ofta som ett sätt att kompensera för bristen på tid. Vi vänjer oss också vid en konsumtion som gör att vi måste fortsätta jobba i samma takt för att kunna finansiera de här utgifterna. Att vi konsumerar mer än vad planeten klarar av är nog ingen nyhet för er som läser. Enligt den senaste rapporten från WWF, Living Planet Report 2016, skulle vi behöva 4,2 jordklot om alla länder skulle ta efter vår konsumtion. Det är väldigt mycket, särskilt med tanke på att vi bara har en planet!

I grund och botten kopplar allt detta tillbaka till vad vi värderar. Vad har egentligen värde för dig, mig och samhället i stort? Vad är det för samhälle vi vill ha? Hur vill vi leva?

Läste en intressant artikel imorse som handlar just om konsumtionssamhället som norm. Den inleds med att ett barn frågar sin kompis om dennes familj är fattig eftersom de inte gör några långresor eller konsumerar så mycket som andra i det bostadsområdet. Har hört liknande kommentarer från barn som undrar varför deras kompisar inte har surfplattor och andra tekniska innovationer, om deras familjer är fattiga? Det är något absurt över att normen i dagens samhälle och synen på rikedom i mångt och mycket grundar sig på materiell rikedom. Mamman till barnet i artikeln hade valt att gå ner i tid på jobbet för att få mer tid för sin familj, och hon är en av de som haft och tagit möjligheten till att göra ett aktivt val att prioritera tid och relationer framför mer pengar i fickan. Vi har under höstens kurser diskuterat olika typer av visioner och idéer om hur samhället skulle konstrueras för att bli mer hållbart, och de flesta är överens om att samhället inte blir mer hållbart av en idé om ständig tillväxt baserad på materiell konsumtion. Men om vi vill ha ett annat typ av samhälle behöver vi också börja fundera över hur vi själva lever och skulle vill leva.

Inför julafton är allt långtifrån klart hemma hos oss, och vi tänker att julhelgen i sig får gå åt att baka och laga mat lite grann i taget – vi får mer tid tillsammans och minskar stressen med att allt måste vara klart inför julafton. Och istället för att köpa så många julklappar blir de få jag gör mest hemmatillverkade. Nu väntar en hel massa lingon på att bli till goda lingonremmar som ska ges bort!

Med det sagt hoppas jag att ni alla får en fin julhelg och framförallt att ni har möjlighet att vara tillsammans med nära och kära. Skickar med en vinterbild från en jul för ett par år sen i svenska fjällen då det faktiskt var snö!

God Jul allesammans! Vi hörs nästa år!