Dela är det nya äga

Vad hände med november? Månaden är snart över och nästa helg är det redan första advent och födelsedagsfirande och innan dess är det fullt upp med studier. Ska även ge mig iväg på ett seminarie om de globala hållbarhetsmålen på onsdag som hålls av HUS (Hållbar Utveckling Skåne). Deadline för hemtenta är imorrn eftermiddag men eftersom jag ska iväg på eftermiddagen måste jag försöka bli klar ett bra tag innan lunch imorrn. Men på nåt sätt ska det bli klart, och det värsta som kan hända är ju att man får tillbaka den och får göra lite korrigeringar – inte så farligt scenario ändå! Ibland behöver jag påminna mig om att sätta saker i perspektiv, behöver vi inte alla det då och då?

Snart kommer vi börja fokusera på den ekonomiska hållbarhetsaspekten men på SLU tjuvstartades det redan igår med en föreläsning på temat cirkulär ekonomi av en tidigare student på HSU programmet (Hållbar stadsutveckling) som idag jobbar som hållbarhetskoordinator på AF Bostäder i Lund. Hon berättade utifrån sitt exjobb (mycket läsvärt!) om de olika teorierna bakom cirkulär ekonomi, om hur tanken är att sträva mot biologiska och tekniska kretslopp snarare än att tänka linjärt som vi gör idag där vi producerar, konsumerar och sedan slänger våra producerade varor. För den som vill ha en snabbintroduktion till cirkulär ekonomi kan jag även tipsa om den här artikeln av Supermiljöbloggen.

Vi diskuterade runt cirkulär ekonomi framförallt som ett verktyg för en omställning av ekonomin, och det lyftes lite olika perspektiv på dess användbarhet. Vi diskuterade även delandeekonomi, eller kollaborativ ekonomi som är en del av den cirkulära ekonomin. En av de som forskar på ämnet är KTH forskaren Karin Bradley som har gjort en liten inspirerande film på ämnet. Spana gärna in om du vill få lite inspiration!