Mer än bara Valborg!

Att fira Valborg i Uppsala är en händelse som är så stor att ryktet spridit sig genom hela Sverige. Folk vallfärdar hitåt från alla hålor, studentstäder och storstäder för att komma till en stad som är fylld av musik, glitter och fest i hela fem dagar!

Uppsalas valborg är fördelat på tre magiska dagar SKVALborg, KVALborg och VALborg och självklart finns det evenemang redan dagen innan och dagen efter (FINALborg). Eftersom valborg i år låg på en måndag så blev det en långhelg för alla studenter. Våran helg började redan i fredags då vi inte hade några lektioner och kunde gå på brunch med karnevaltema. Morgonen började med massa sol så jag smetade på ett tjockt lager solkräm innan jag cyklade mot brunchen och hela dagen var fantastisk!

SKVALborg är för de flesta valborgsfirare den första valborgsdagen och börjar ganska lugnt. Eftersom jag nu är inne på min tredje valborg i Uppsala så kände jag att jag kunde skippa skvalborgsförmiddagen. Så istället för att gå på Tirol-konsert med klasskompisarna åkte jag för att träffa familjen som var uppe på besök i uppland. På kvällen tog jag sedan cykeln ut till SLU och Gälbo för att grilla vilket slutade med punka på cykeln och en lång promenad genom småregn tillbaka mot stan på småtimmarna.

På KVALborg var det dags för mig att jobba! Jag är aktiv inom nationslivet och jobbar på min nation som hovmästare vilket betyder att jag håller i och serverar på sittningar. Och det var dags för sittning på nationen. Det var en väldigt liten sittning vilket betydde att jag och min hovmästarkollega skötte all servering, matlagning och dukning själva. Då jag glömt att min cykel fått punka blev det väldigt bråttom när jag väl skulle till nationen och språngmarschen genom stan var starten på en stressig förmiddag med hög produktivitet som slutade med en riktigt lyckad middag och sittning på nationen.

Kvalborg är den valborgsdag då de största konserterna och kändaste artisterna spelar. Så när sittningen var avklarad och undanstädad gick vi för att försöka ta oss till någon av kvällens många spelningar.

Köerna gick nästan ett varv runt kvarteren vilket gjorde att vi missade Cascada, Tove Styrke hade redan spelat och svenska björnstammen var så fullproppad att det inte var värt att försöka. Vi hamnade på någon pub och avslutade kvällen tillbaka på våran nation ute på dansgolvet.

Sen var det äntligen dags för Valborg!

Valborg börjar som alla år tidigare med flottränningen där studenter åker i egenbyggda frigolitbåtar nerför fyrisåns strömmande vatten. Det är jättetrevligt att se och gatorna fylls av människor i alla åldrar tillsammans med marknadsstånd och ballongförsäljare. Sedan gick färden mot ekoparken där uppsalas studenter fyller parken med picknickfiltar och engångsgrillar. Vi la ut våran picknickfilt tillsammans med massa äldre mark/växtare, biomiljöare och livsmedlare och när det tillslut blev för kallt för att sitta kvar hamlade jag hemma hos en kompiskompiskompis där vi spelade spel och åt pizza innan vi gick ut och dansade slut på Valborg.

Nu är det 1a maj och nästan alla har firat klart och vilar ut sig inför morgondagens lektioner. Men det finns fortfarande en del middagar, ceremonier och fester för de som orkar hålla igång ända in på FINALborg!