Grundläggande kemi 1 – 15 hp

Nu tänker jag fortsätta berätta om kurs nummer 2 som man läser på höstterminen i 1:an. Kursen var uppdelade i 3 tentor. Varje tenta var på 5 hp och vi labbade dessutom en hel del. Vi hade föreläsningar varje dag oftast från kl. 8.00-15.00 men även riktiga långdagar från 8.00-17.00. Det var en riktigt intensiv kurs med mycket plugg helt enkelt, men nu 1 år senare fattar man vad man ska ha för användning av den där kemin, det fattade man inte då. ”Varför ska man veta vilken struktur den här molekylen har när man är ute och kontrollerar rapsfält?”, det resonemanget hade många av oss i klassen haha!

Först läste vi allmänkemi/fysikalisk kemi, sedan organkemi och till sist biokemi. Allmänkemin tyckte jag var mycket repetition från gymnasiet men biokemin och organkemin var svårare för mig.

Det var bra ändå att vi fick mycket föreläsningar med lärarledd tid och vi gjorde mycket labbar, men ibland blev det lite föör långa dagar i skolan. Men nu när jag blickar tillbaka på kursen 1 år senare förstår jag tack och lov att de där kemikunskaperna är bra att ha i ryggsäcken och hjälper en i kurserna genetik, cellbiologi och mikrobiologi och växtbiologi.

Kurserna genetik, cellbiologi och mikrobiologi, växtbiologi och markvetenskap som man läser i år 2 kräver som förkunskapskrav att man ska ha läst ett visst antal hp kemi. Viktigt att veta!

Publicerat den
Kategoriserat som Studier

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!