ÅR 1 – Hur var kurserna?

Jag tänkte berätta lite mer detaljerat kring kurserna jag läst, jag börjar med första kursen – ”Grundlkurs – agronom mark/växt ”, 15 hp som gick ht-16.

Under kursens gång gjorde vi studiebesök på gårdar, vi åkte på exkursion till Dalarna, skrev första tentan i hydrologi och geologi på 6 hp, hade seminarier tillsammans med alla andra agronomprogram och hade en del föreläsningar kring studieteknink och skrev en uppsats som också redovisades muntligt. Under denna perioden pågick också småttingveckorna (insparken för alla ettor). Eftersom alla småttingaktiviteter var schemalagda efter skoltid hade man möjlighet till att vara med på allting. Småttingveckorna var fantastiskt roligt!

Såhär vacker är det på Ultuna i slutet av sensommaren!

Vi åkte till Dalarna på exkursion i tre dagar med geologin/hyrdologin
Vi hade ett litet prov i olika bergsarter, mineraler och jordarter (rullade leror) + en tenta i hydrologi och geologi.

Klassen under småttingveckorna, alla klasser får en särskild keps så vi kan hålla reda på varandra haha!

Denna perioden var rätt intensiv när man tänker tillbaka, men vi hade så roligt! Jag är nöjd med grundkursen, många moment vi gick igenom var en förberedelse inför nästkommande kurser och universitetsstudier, men det var också en salig bladning med utflykter/studiebesök, seminarier och föreläsningar. Jag kände direkt att det här är utbildningen som kommer få mig att trivas som fisken i vattnet under dessa 5 år. En utbildning av en blandning av både lantbruk men ändå mycket fokus på hållbar utveckling. Hur vi kommer jobba så nära med lantbruket som en praktisk del men ändå ha den teoretiska (naturvetenskapliga) förståelsens till det agrara, detta blev en flummig förklaring men det är just det som får mig så intresserad av mark/växtagronomyrket!

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!