Redovisning

Idag hade vi redovisning av våra odlingsförsök. Det gick jättebra för vår grupp och alla andra grupper också som fick godkänt. Vi fick lära oss mycket om herbicider, tillförsel av bakterier i odling, näringsbrist, växthormoner och tillväxtretardenter samt odling i olika ljus med olika våglängder.

Vi redovisade i 25 min ungefär och började med en introduktion till vårt odlingsförsök (samodling av raps och vitklöver), miljöpåverkan, övergödning idag, hur mkt raps gödslas normalt och varför vi intresserade oss av ämnet samt vår frågeställning. Sedan presenterades hur vi gått till väga under försökets gång, alltså metoden och vilka material som använts och till sist men inte minst vårt resultat och slutats i form av tabeller och rådata. Så vad var vår slutats? Vitklöver ger ingen näringstillförsel till rapsplantan under ett försök på 4 veckor.

I måndags bakade vi surdegsbröd i skolan! Vår kursledare Folke hade nyss gått en kurs i surdegsbakning och vi testade att baka en bröd på rågmjöl och ett på vetemjöl för att se skillnaderna. Vetemjöl jäser mycket, mycket bättre än rågbrödet då vetemjölet innehåller mycket mer gluten som mikroorganismerna i surdegen trivs i och producerar mycket co2 som gör att limpan jäser. På rasten under redovisningen fick vi smaska på gott surdegsbröd. Limpan till höger är bakat på vetemjöl och den till vänster på rågmjöl.

Efter redovisningen var det dags att fira, vi åkte ett gäng i klassen och köpte pizza, sedan bjöd Agnes in till pizza/te-mys hemma hos henne. Supermysigt!

Publicerat den
Kategoriserat som Studier

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!