Dax för labbrapportskrivande

Måndag och ny vecka och nya tag. Idag har vi haft både föreläsning och varit i labbet på förmiddagen. Det är nu dax för sista labben – bestämning av bakteriers känslighet för antibiotika. Vi ska undersöka hur motståndskraftiga 6 st olika antibiotikum är mot två olika bakterier. Svaret får vi i morgon när våra 2 prov växt till i värmerum över natten.

Det här kommer bli sista labben på mikrobiologidelen och det innebär att vi ska skriva en labbrapport till torsdag. Labbarna till mikrobiologidelen har varit väldigt grundläggande och enkla och fokuset har varit att lära sig hantera hur man stryker på bakterier på olika agarplattor och att vara noggrann med desinfektion kring verktygen. Väldigt spännande och roliga är slutbetyget!

Här märker vi ut var på agarplattan vi ska sätta små lappar med antibiotika i.

Det här en en läskig men också spännande labb. Problematik kring antibiotikaresistenta bakterier är ju ingen nyhet och det skrämmer mig verkligen…

Publicerat den
Kategoriserat som Labb Märkt ,

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!